Βριλήσσια-Πράσινες Τηγανητές Ντομάτες την Τετάρτη από το Cine - Δράση
Τετάρτη 13 Ιουλίου 9.00μμ, 2ο Γυμνάσιο Βριλησσίων (Ταϋγέτου και Ξάνθης)
Ένας ύμνος σε κάθε φιλία που ξεπερνά προκαταλήψεις, εμπόδια, ανταγωνισμούς, κοινωνικές τάξεις, ηλικίες, θρησκείες, φύλα και χρώμα.
Η πλοκή της ταινίας αναπτύσσεται σε δύο χρόνους: Στον ενεστώτα, η Έβελιν Κάουτς, μια σαραντάχρονη ήσυχη, άχαρη, άτολμη και δυσαρεστημένη από το γάμο της νοικοκυρά που υφίσταται καθημερινά φραστική, τουλάχιστον, κακοποίηση από τον σύζυγό της δημιουργεί μια ιδιαίτερη φιλία με την εξωστρεφή ογδοντάχρονη Νίνι Θρέντγκουντ που γνωρίζει σε έναν οίκο ευγηρίας όπου έχει βρεθεί για επίσκεψη σε συγγενείς. Η ηλικιωμένη γυναίκα αντιλαμβάνεται την έλλειψη θάρρους και αυτοπεποίθησης της Έβελιν και με σκοπό να της τονώσει το ηθικό και να την κάνει να πάρει στα χέρια της τη ζωή που της ανήκει, αρχίζει να της διηγείται την ιστορία μιας φιλίας που αναπτύχθηκε σε παρελθόντα χρόνο στη διάρκεια της δεκαετίας του΄30, ανάμεσα σε δύο ιδιαίτερες, διαφορετικές και ανεξάρτητες νεαρές γυναίκες που ζούσαν στον αμερικάνικο νότο, στο Χουίστλ Στοπ της Αλαμπάμα.
Πρόκειται για την ιστορία ενός αγοροκόριτσου, της ατίθασης και ανυπότακτης, Ίμοτζεν (΄Ιτζι) Θρέντγκουντ που συντετριμμένη από τον θάνατο του πολυαγαπημένου της αδελφού Μπάντι σε ένα ατύχημα με τραίνο, κλείνεται στον εαυτό της και ζει μοναχικά το μεγαλύτερο μέρος της παιδικής της ηλικίας. Μετά από παράκληση της οικογένειας της παρεμβαίνει στη ζωή της η πρώην κοπέλα του αδελφού της Ρουθ παιδί της "καλής κοινωνίας". Η Ίτζι αρχικά αντιστέκεται στις προσπάθειες της Ρουθ να επικοινωνήσουν στη πορεία όμως η σχέση τους γίνεται ιδιαίτερα φιλική. Τα κορίτσια θα χωρίσουν όταν η Ρουθ φύγει για την πολιτεία της Τζιόρτζια προκειμένου να παντρευτεί τον Φρανκ Μπένετ.
Η Ίτζι χάνει τη φίλη της, αναστατώνεται και προσπαθεί να την ξεχάσει. Μετά από καιρό την επισκέπτεται, την βρίσκει έγκυο και θύμα ενδοοικογενειακής κακοποίησης. Την πείθει να εγκαταλείψει το σύζυγο της και ενάντια στην επιθυμία του επιστρέφουν στο Χουίστλ Στοπ, όπου η Ρουθ γεννάει το παιδί της και του δίνει το όνομα Μπάντι Τζούνιορ. Για να μπορέσουν να επιβιώσουν και να αναθρέψουν τον μικρό οι δύο γυναίκες ανοίγουν καφέ-εστιατόριο με λεφτά που η Ίτζι δανείζεται από τον πατέρα της και προσλαμβάνουν για μάγειρες την έγχρωμη Σίπσι και τον γιο της «Μεγάλο Τζορτζ».
Εξαιτίας της ιδιαίτερης επιδεξιότητας του Μεγάλου Τζορτζ στο μπάρμπεκιου το εστιατόριο σύντομα γίνεται πολύ δημοφιλές στην πόλη. Αλλά ο Φρανκ Μπένετ καιροφυλακτεί, επιστρέφει και προσπαθεί να απαγάγει τον Μπάντι Τζούνιορ. Κάποιος, που η ταυτότητά του αρχικά δεν αποκαλύπτεται, βάζει τέλος στα σχέδιά του. Ο Φρανκ αγνοείται και αργότερα το αυτοκίνητό του χωρίς πτώμα, βρίσκεται στον πάτο της κοντινής λίμνης. Η Ίτζι θεωρείται αμέσως ύποπτη καθώς έχει πολλές φορές απειλήσει δημόσια τον Φρανκ και συλλαμβάνεται. Ο σερίφης προσφέρεται να την αφήσει ελεύθερη με την προϋπόθεση αυτή να κατηγορήσει τον Μεγάλο Τζορτζ. Η Ίτζι αρνείται και στη δίκη που ακολουθεί, ο παπάς της πόλης βοηθάει στην αθώωση και των δυο τους παρέχοντας τους ψεύτικο άλλοθι.
Πίσω στο παρόν, η Έβελιν ανακαλύπτει ότι το σπίτι της Νίνι κατεδαφίζεται κατά την προσωρινή διαμονή της στον οίκο ευγηρίας, και της προτείνει να την φιλοξενήσει στο δικό της. Οι δύο φίλες επισκέπτονται τον τάφο της Ρουθ, όπου κάποιος μόλις έχει αφήσει ένα βάζο με φρέσκο μέλι και μια κάρτα που γράφει "Θα σε αγαπώ για πάντα» και υπογραφή «Ο γητευτής των μελισσών", το παλιό ψευδώνυμο που η Ρουθ χρησιμοποιούσε για την Ίτζι.
Γυναίκες ηθοποιοί μεγάλου διαμετρήματος όπως η Κάθι Μπέιτς και η Τζέσικα Τάντι και άλλες όπως η Μαίρη-Στιούαρτ Μάστερσον και η Μαίρη-Λουίζ Πάρκερ παραδίδουν μαθήματα ερμηνείας. Κάθε μια τους αποδίδει αξέχαστα, μοναδικά και με φυσικό τρόπο ένα άρτια ολοκληρωμένο χαρακτήρα και μοιράζονται με το θεατή γέλιο, δάκρυα και αγάπη.
Ο σκηνοθέτης με τη σειρά του αποδεικνύεται εκπληκτικός στην απόδοση των εναλλαγών μεταξύ παρόντος και παρελθόντος, γέλιου και πίκρας, καθώς και της επικοινωνίας που αναπτύσσεται ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες γυναίκες αμέσως μόλις συναντηθούν και μοιραστούν την ιστορία μιας φιλίας που συνέβη πριν 50 χρόνια και αυτό γιατί η μία είχε ανάγκη να την πει και η άλλη να την ακούσει.
Συχνά, στη διάρκεια της ταινίας, ο θεατής θεωρεί ότι αντιλαμβάνεται το που οδηγείται η ιστορία, αλλά οι ανατροπές βγάζουν στην επιφάνεια απροσδόκητες εξελίξεις που ούτε τις έχει φανταστεί. Πολλά ερωτηματικά όπως το ποια είναι η σχέση της Νίνι με την Ίτζι και η τύχη του Φρανκ αποκαλύπτονται μόνο προς το τέλος.
Πολλοί θεωρούν το «Fried Green Tomatoes» γυναικεία ταινία. Αν και είναι γεγονός ότι μαζί με το «Thelma and Louise» άλλαξαν την προοπτική του «γυναικείου» κινηματογράφου, εμείς νομίζουμε ότι είναι μια ταινία για τη ζωή, τις δυσκολίες και τις χαρές της, τη βαθιά και ακλόνητη φιλία και το πώς επηρεάζει την αντιμετώπιση προσώπων και καταστάσεων. Ένα φιλμ για την ανθρώπινη ανεξαρτησία και αξιοπρέπεια, το ρατσισμό και την απόδοση δικαιοσύνης με ένα τρόπο που ίσως σήμερα να φαντάζει «αυτοδικία», αλλά που σε αυτήν την περιοχή του κόσμου και εκείνη την εποχή, δείχνει σχεδόν φυσική και αποδίδεται τελεσίδικα με αμετάκλητες πράξεις που ειρωνεύονται τις ενοχές και τον νόμο.
Η ατάκα: «Δεχτείτε το κορίτσια είμαι μεγαλύτερη και έχω καλύτερη ασφάλεια» (Face it girls, I'm older and I have more insurance), που ξεστομίζει η Κάθι Μπέιτς, επικυρώνοντας έτσι την μεταμόρφωση της Έβελιν σε μια γυναίκα με αυτοπεποίθηση, αφού πρώτα έχει πάρει φόρα και έχει πέσει με το αυτοκίνητό της πάνω σε αυτό δύο νεαρότερων κοριτσιών που της έχουν κλέψει τη θέση στο παρκινγκ φωνάζοντας της «είμαστε μικρότερες και γρηγορότερες» είναι από μόνη της ικανή να αφήσει την ταινία στην ιστορία.
Η ταινία είχε 2 υποψηφιότητες για Όσκαρ, 3 για Χρυσές Σφαίρες και 2 για BAFTA. Αν και έχασε στα Όσκαρ από τη «Σιωπή των Αμνών», πήρε άριστες κριτικές για τις εξαιρετικές ερμηνείες όλων των ηθοποιών και για την βαθιά και συγκινητική ματιά της πάνω τη ζωή, τη φιλία, τη βία, τον ρατσισμό και άλλα κοινωνικά ζητήματα της δεκαετίας του 1930 (και όχι μόνο).
ΗΠΑ, 1991. Διάρκεια: 130'. Σκηνοθεσία: Jon Avnet. Σενάριο: Fannie Flagg, Carol Sobieski. Πρωταγωνιστούν: Kathy Bates, Jessica Tandy, Mary Stuart Masterson, Mary-Louise Parker, Stan Shaw, Cicely Tyson, Gailard Sartain, Chris O'Donnell, Gary Basaraba.