Πεζογραφία-Θεόδωρος Μπενάκης: «Το παρελθόν του κυρίου Ζωρζ»
Η υπόθεση του μυθιστορήματος έχει να κάνει με τη δολοφονία ενός εισοδηματία με το ψευδώνυμο Ζωρζ, που τη διαδέχεται μια ακόμα δολοφονία ενός Γερμανού με βρόμικο παρελθόν, και το νήμα του μυστηρίου οδηγεί τον ήρωα του βιβλίου, αστυνόμο Πότη Λεγάκο, στον καιρό της Κατοχής· θα πρέπει να ψάξει για στοιχεία από την περίοδο αποχώρησης των Γερμανών, όταν επικράτησε χάος, οι αρχές είχαν καταλυθεί και υπήρχε κενό εξουσίας. Η αποσύνθεση κάθε εξουσίας έδωσε την ευκαιρία σε τυχοδιώκτες κι εγκληματίες όλων των ειδών να πλουτίσουν λεηλατώντας, εκβιάζοντας και δολοφονώντας, προκειμένου να καρπωθούν περιουσίες που είχαν δημιουργηθεί στη διάρκεια του πολέμου, καλυπτόμενοι από τη γενική σύγχυση. Μια άλλη αφορμή πλουτισμού ήταν οι δίκες των δωσίλογων που καταδιώκονταν ανελέητα, καθώς οι ρόλοι είχαν αντιστραφεί και κανείς δεν δεχόταν να τους υπερασπιστεί, κάποιοι όμως δεν δίστασαν να εκμεταλλευτούν κι αυτή την κατάσταση και πλούτισαν εκπροσωπώντας τους πλούσιους πελάτες τους και κατορθώνοντας, όπως συμβαίνει συχνά στην Ελλάδα, να φτιάξουν περιουσίες πολύ γρήγορα.
Έχοντας μελετήσει το ιστορικό περιβάλλον της Κατοχής αλλά και το μεταπολεμικό τοπίο της πρωτεύουσας, ο παλαίμαχος δημοσιογράφος Θεόδωρος Μπενάκης κινείται παράλληλα μεταξύ του ζοφερού σκηνικού των τελευταίων φάσεων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και της ατμόσφαιρας της φτώχειας και της ήττας που κυριαρχεί στα λαϊκά στρώματα στις αρχές της δεκαετίας του ’60, όπου οι λιγότερο προνομιούχοι παλεύουν για την επιβίωση, την ώρα που στο ευρύτερο περιβάλλον συντελούνται κοινωνικές ανατροπές, καινούργιες δυνάμεις έρχονται στο προσκήνιο, φιλόδοξοι δημαγωγοί επιθυμούν να πάρουν μερίδιο της εξουσίας, αναταραχή επικρατεί στο πολιτικό σκηνικό και στο βάθος καραδοκεί η δικτατορία των συνταγματαρχών.
Η πετυχημένη αναπαράσταση της ατμόσφαιρας της δεκαετίας του ’60 είναι το πιο δυνατό σημείο του μυθιστορήματος του Θεόδωρου Μπενάκη.
Η πετυχημένη αναπαράσταση της ατμόσφαιρας της δεκαετίας του ’60 είναι το πιο δυνατό σημείο του μυθιστορήματος του Θεόδωρου Μπενάκη. Τα άθλια υπόγεια όπου στοιβάζονται φυτοζωώντας οι φτωχοί, τα αυστηρά ήθη της εποχής που στοιχειώνουν τις νέες γυναίκες, όταν παραστρατούν δοκιμάζοντας άλλες μεθόδους επιβίωσης, τα κλειστοφοβικά ασανσέρ, τα πακέτα και τα δέματα που έρχονται από τα χωριά, καθώς οι επαφές με την ύπαιθρο είναι πολύ στενότερες, τα λεωφορεία που περνούν από τους χωματόδρομους των συνοικιών γεμίζοντας σκόνη τον αέρα, οι βίαιες ανακρίσεις, όπου οι αστυνομικοί δεν διστάζουν να χτυπήσουν τους μάρτυρες, το λαϊκό μαγαζί της γειτονιάς όπου οι πελάτες παραγγέλνουν ζεστό γάλα, οι αλαζονικοί νεόπλουτοι με τις παραλιακές βίλες και τις Μερσεντές, οι εφημερίδες που τυπώνονται τις άγριες ώρες της νύχτας προσπαθώντας να πετύχουν αποκλειστικότητα, όλες τούτες οι λεπτομέρειες ζωντανεύουν το κείμενο χρωματίζοντάς το με πινελιές ασπρόμαυρες, ώστε να θυμίζει φιλμ νουάρ.
Ο Μπενάκης ως έμπειρος δημοσιογράφος ξέρει καλά πώς να στηρίξει μια υπόθεση παραθέτοντας στοιχεία που την κάνουν αληθοφανή και πειστική, κι επιπλέον πώς να αναπτύξει την ιστορία του, η οποία σε κάποιες στιγμές εξελίσσεται με γοργό ρυθμό, δημιουργώντας μια ευχάριστη αίσθηση αγωνίας στον αναγνώστη. Η δομή της ιστορίας έχει τη σωστή διάρθρωση και η ανάπτυξή της οδηγεί στην κορύφωση της αποκάλυψης, ενώ κάποια σημεία του βιβλίου είναι γραμμένα με αληθινά θαυμαστό τρόπο. Αποφεύγοντας τις περίπλοκες ξενόφερτες συνταγές των ειδεχθών εγκλημάτων και των διεστραμμένων φονιάδων, που φυλακίζουν τα θύματά τους σε ανήλιαγα υπόγεια –μια πλοκή που έχει επαναληφθεί πάμπολλες φορές, φτάνοντας σε ορισμένες περιπτώσεις στα όρια του γελοίου–, ο Μπενάκης επιλέγει μια άλλη συνταγή, σύμφωνη με τις παραδόσεις του ελληνικού αστυνομικού μυθιστορήματος, και το τελικό αποτέλεσμα είναι ασφαλώς ανώτερο απ’ ό,τι σε πολλά αστυνομικά βιβλία του συρμού.
Το παρελθόν του κυρίου Ζωρζ
Θεόδωρος Μπενάκης
Στοχαστής
σ. 202
ISBN: 978-960-303-266-3
Τιμή: 12,72€
πηγή : diastixo.gr