Ο Οδυσσέας Κόλλιας σε α’ πρόσωπο
Πού βρίσκεται το αληθινό, το φανταστικό και το ιδεατό; Πώς δημιουργούνται οι αντιλήψεις και οι προσδοκίες ενός πελάτη; Πώς ικανοποιούνται; Τι ρόλο διαδραματίζει η τέχνη; Μπορεί να αποτελέσει μέρος της καθημερινότητας με τη βοήθεια του εμπορίου;
Στη σύγχρονη πραγματικότητα της ταχύτητας, της ψηφιακής ευκολίας και της ανάμειξης των πληθυσμών, το εμπόριο μεταλλάσσεται. Αυτό συμβαίνει γιατί αντανακλά τις κοινωνικές δομές. Η ελευθερία έκφρασης που υπάρχει σήμερα, και ευνοείται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αντανακλάται και στις εμπορικές δραστηριότητες, όπου η καινοτομία, συχνά, είναι τόσο σημαντική όσο το προϊόν. Με άλλα λόγια, η επιχειρηματικότητα έχει λάβει νέες διαστάσεις, ώστε ακόμα και τα παραδοσιακά μέσα χρειάζονται ανανέωση.
Παράλληλα, οι κύκλοι ζωής των προϊόντων γίνονται πιο σύντομοι, γιατί οι πελάτες αναζητούν το νέο και εκφράζουν τις αγοραστικές τους προτιμήσεις με τις επιλογές τους και μέσα από το διαδίκτυο, πλέον. Γι’ αυτό η καθημερινή ζωή αποκτά αξία και η «ζωντανή» επαφή των πελατών με τις επιχειρήσεις αποκτά νέο νόημα. Ταυτόχρονα, τα καταστήματα πρέπει να προσφέρουν εξωστρέφεια και κοινωνικότητα.
Σήμερα η φαντασία των πελατών αναζητά διεξόδους στις αγορές τους. Αυτό που ο κινηματογράφος έκανε τον περασμένο αιώνα, μέσα από τη μείξη πολλών τεχνών (φωτογραφία, θέατρο, λογοτεχνία, μουσική), σήμερα μπορεί να το κάνει το εμπόριο. Οι τέχνες έχουν τη θέση τους στο εμπόριο και δημιουργούν τις συνθήκες επιτυχίας του, καθώς διευρύνουν τις εμπειρίες των πελατών.
Η τέχνη, σε όλες της τις μορφές, έρχεται να συμπράξει με το μάρκετινγκ δημιουργώντας τις προϋποθέσεις εκείνες που θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να διαφοροποιηθούν, κατακτώντας τις αισθήσεις των πελατών και διεγείροντας τη φαντασία τους με μοναδικές εικόνες.
Ανακαλύπτει, λοιπόν, κανείς ότι το σύγχρονο μάρκετινγκ συνεργάζεται με τις τέχνες, επιδιώκοντας το θετικότερο αποτέλεσμα. Το φανταστικό, το επιθυμητό και το πραγματικό συγχωνεύονται και αυτό μπορεί να έχει προσοδοφόρα αποτελέσματα.
Η αρχιτεκτονική ενός καταστήματος κερδίζει πάντα την πρώτη εντύπωση. Εκτός από την αρχιτεκτονική και τη διακόσμηση του κτιρίου, υπάρχει βέβαια και η αρχιτεκτονική του ιστότοπου ή των ραφιών του καταστήματος. Η βιτρίνα, ο φωτισμός, ο τρόπος που είναι τοποθετημένα τα εμπορεύματα, τα χρώματα, οι συσκευασίες, οι φωτογραφίες, όλα «αφηγούνται»την ιστορία της επιχείρησης και κυρίως τον τρόπο που αντιμετωπίζει τους πελάτες της. Η εικόνα βοηθάει να γίνουν κατανοητά τα μηνύματα και η φιλοσοφία της επιχείρησης και κάνουν τα αγαθά της επιθυμητά. Οι φωτογραφίες, τόσο των προϊόντων όσο και εκείνες που περιγράφουν την κοινωνικότητα μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο, χρειάζεται να είναι ελκυστικές, καθώς «αφηγούνται» και αυτές, με τη σειρά τους, έναν συνήθως ωραίο και νηφάλιο τρόπο ζωής, καταστάσεις που θέλγουν τους πελάτες.
Η σημασία της μουσικής είναι πρωταρχική στην επικοινωνία ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στο διαδίκτυο, στον χώρο του καταστήματος ή σε περιβάλλοντες χώρους, βοηθητικούς επί παραδείγματι, στους οποίους κινείται ο πελάτης. Για παράδειγμα, το πιάνο συχνά συνοδεύει άλλες αγορές από αυτές που συνοδεύονται από έντονη μουσική. Επίσης, η μουσική επηρεάζει τον χρόνο που θα παραμείνει ένας πελάτης στις εγκαταστάσεις μιας επιχείρησης, καθώς και την αγοραστική του απόφαση.
Οι πίνακες ζωγραφικής, τα χαρακτικά ή τα γλυπτά είναι επίσης μέρος του σύγχρονου εμπορίου. Μια τράπεζα, ας πούμε, δείχνει τη «δύναμή» της με τα έργα τέχνης που διαθέτει ή, ακόμα, χρησιμοποιεί μια κλασική απεικόνιση στο λογότυπό της. Ένα διαγνωστικό κέντρο κάνει την αναμονή των πελατών πιο νηφάλια με μια φροντισμένη διακόσμηση, ένα καφέ ή μπαρ αποκτά νέα ταυτότητα μέσα από την έκθεση έργων ζωγραφικής, ένα ξενοδοχείο αναβαθμίζει τις υπηρεσίες του. Ακόμα, μια επιχείρηση που αναζητά να προσελκύσει πιο «ανήσυχο» και νεανικό κοινό θα υιοθετήσει και τα κόμικς στην επικοινωνία της.
Μια εταιρεία αυτοδιαφημίζεται επίσης με τη χρήση ενός καλογυρισμένου βίντεο στους χώρους της. Αποτελεί κι αυτό μέρος της «σκηνοθεσίας».
Μέρος της ευρύτερης «αφήγησης» και της «σκηνοθεσίας» μιας επιχείρησης είναι και το μάρκετινγκ περιεχομένου (content marketing). Είτε σε φυσικό χώρο (κατάστημα) είτε σε διαδικτυακό (μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιστότοπο), το περιεχόμενο, που μπορεί να αντληθεί και να υποστηριχτεί από όλο το εύρος του λόγου (φιλοσοφία, λογοτεχνία), μπορεί να προσδώσει ποιοτικά κριτήρια.
Η «αφήγηση» δεν είναι όμως μόνο προνόμιο της λογοτεχνίας. Με μια ευρύτερη έννοια, υπάρχει και στα προϊόντα καθαυτά, όταν π.χ. διαβάζουμε τον κατάλογο σε ένα εστιατόριο με ιδιαίτερα πιάτα. Η βιτρίνα ενός καταστήματος με είδη σπιτιού μπορεί να «αφηγείται» την ήσυχη ζωή που θα έχουν αυτοί που θα αγοράσουν από εκεί προϊόντα. Τα γλυκά σε ένα ζαχαροπλαστείο, ο τρόπος έκθεσής τους και η ιστορία τους μπορούν να διαφοροποιήσουν αυτό το ζαχαροπλαστείο από τα άλλα.
Ανακαλύπτει, λοιπόν, κανείς ότι το σύγχρονο μάρκετινγκ συνεργάζεται με τις τέχνες, επιδιώκοντας το θετικότερο αποτέλεσμα. Το φανταστικό, το επιθυμητό και το πραγματικό συγχωνεύονται και αυτό μπορεί να έχει προσοδοφόρα αποτελέσματα.
Στο βιβλίο Καθημερινό μάρκετινγκ γίνεται προσπάθεια να συγκεραστούν τα παραπάνω μέσα σε 52 ιστορίες. Σε πολλές από αυτές τις αφηγήσεις υπάρχουν αναφορές και στις καλές τέχνες. Στη σύγχρονη και απαιτητική εξυπηρέτηση πελατών, καλό είναι να επιδιώκεται ένας καθημερινός εκπολιτισμός, που μπορεί να αναδείξει την κοινωνία και την οικονομία. Κυρίως ο ιδιοκτήτης της μικρής και μεσαίας επιχείρησης μπορεί να ανακαλύψει αναπάντεχους τρόπους προσέγγισης των πελατών του.
Καθημερινό μάρκετινγκ
52 ιστορίες εξυπηρέτησης πελατών
Γιώργος Πανηγυράκης, Οδυσσέας Κόλλιας
Κριτική
248 σελ.
ISBN 978-960-586-255-8
Τιμή €16,00
πηγή : diastixo.gr