Ο Νίκος Κατσαλίδας σε α’ πρόσωπο
Η ιδέα του Περί ομονοίας και άλλων δαιμονίων, όσον αφορά τη δομή, ήρθε από τη δαντική τριάδα. Με μια διαφορά. Ενώ η Θεία κωμωδία του Δάντη αποτελείται από την Κόλαση, το Καθαρτήριο, τον Παράδεισο, η δική μου μυθιστορία, αν και σε τρία μέρη, στην ουσία, αφού δεν το επέτρεπε η μοίρα των ηρώων, δεν έχει Παράδεισο, παρά μόνο Κόλαση και Καθαρτήριο.
Η πατρογονική γη των ηρώων δεν είδε παράδεισο, παρά μόνο άβυσσο. Το βιβλίο είναι μια σάγκα της τραγικής υπαρξιακής ιστορίας και ίσως για αναγνώστες δαντελένιας λογοτεχνίας θα είναι κάπως βαρύ. Ας ψάξουν κάτι άλλο. Εδώ υπάρχουν γενιές γενεών που ή αλέθονται στη μυλόπετρα της Ιστορίας ή χτυπιόνται πάππου προς πάππου στο μάτι του κυκλώνα, σε αχτίδα εκατό και βάλε χρόνια της ιδιαίτερης πατρίδας τους.
Η πατρογονική γη των ηρώων δεν είδε παράδεισο, παρά μόνο άβυσσο.
Όλα αληθινά και όλα υπαρκτά είναι εδώ τα γεγονότα, μα καμία σχέση με συγκεκριμένα πρόσωπα το πόνημα, εκτός από τους επιμένοντες που απαιτούνε μόνοι τους. Εδώ θα υπάρχει θέμα. Οι θετικοί πρωταγωνιστές, γνωστοί στο κοινό της βόρειας ενδοχώρας, θα λένε: «Αλήθεια, εμείς είμαστε, αλλά εσύ το παρακάνεις». Οι αρνητικοί, πασίγνωστοι κι αυτοί ως κακόβουλοι, θα με στραβοκοιτούν και θα λένε: «Αλήθεια, εμείς είμαστε τα δαιμόνια, αλλά εσύ το παρατραβάς και δεν γνωρίζουμε τον εαυτό μας». Απαντώ: Εσείς είστε και δεν είστε. Είστε τα πρότυπα που ψάρευα από καιρό, αλλά όταν αποφάσισα να γίνετε ήρωες στην αρχιτεκτονική ενός μυθιστορήματος, σας άλλαξα τα φώτα, σας έπλασα όπως ήθελα. Τώρα είστε άλλοι. Δεν είστε οι συνηθισμένοι γνωστοί που θέλετε να είστε ή να κρύβεστε, αλλά ήρωές μου. Εσείς ως θνητοί θα ξεχαστείτε στις επόμενες γενιές, ήδη, όντως έχετε πεθάνει, ενώ ως μυθιστορηματικούς ήρωες σωσίες δεν ξέρω πόσο μπόρεσα να σας γλιτώσω, εσάς, εκπρόσωποι του καλού και του κακού αυτού του κόσμου. Από αμερόληπτη οπτική σάς άφησα να τα πείτε μόνοι και να εκφράσει ο καθένας τα πιστεύω του.
Ήθελα μ’ αυτή την επική τριλογία να σώσω κομμάτια της Ιστορίας της γενέτειράς μου και δεν ξέρω αν το κατάφεραν οι ήρωές μου να εκφραστούν με τόσο χώρο στο πολυσέλιδο βιβλίο. Στο Περί ομονοίας και άλλων δαιμονίων δεν γίνεται λόγος ούτε για πλατεία Ομονοίας της Αθήνας, ούτε για Place de la Concorde του Παρισιού, ούτε για τη γνωστή ομογενειακή οργάνωση, αλλά για μια οικουμενική ομόνοια ανάμεσα στα δαιμόνια.
Περί ομονοίας και άλλων δαιμονίων
Νίκος Κατσαλίδας
Νίκας / Ελληνική Παιδεία Α.Ε.
608 σελ.
ISBN 978-960-296-259-6
Τιμή €18,87
πηγή : diastixo.gr