Μουσική-«Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο» της Μαρίας Κοτοπούλη

2015-12-16 19:30
«Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο» της Μαρίας Κοτοπούλη


Από τις ωραιότερες και πιο ενδιαφέρουσες εκπλήξεις της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών ήταν η παρουσία τηςστο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, ένα από τα σπουδαιότερα στο είδος του σε ολόκληρο τον κόσμο. Το Αρχαιολογικό Μουσείο γειτνιάζει με το Πολυτεχνείο, δύο πνευματικές εστίες του τόπου μας, όπου στη μία διδάσκονται οι τέχνες και στην άλλη εκτίθενται τα έργα τέχνης. Και τα δύο ιστορικά κτίρια βρίσκονται σε μια περιοχή που αποτελούσε υπόδειγμα καλαισθησίας, καθαριότητας, ομορφιάς και φροντίδας και, δυστυχώς, σήμερα είναι από τις πλέον υποβαθμισμένες της χώρας μας. Ωστόσο, το Μουσείο αντιστέκεται και παλεύει για τις αιώνιες αξίες του πνεύματος και του πολιτισμού. Για τούτο, εκτός από τα πολύτιμα εκθέματά του, φιλοξενεί κατά καιρούς περιοδικές εκθέσεις υψηλής αισθητικής, όπως η τρέχουσα έκθεση, «Ένα όνειρο ανάμεσα σε υπέροχα ερείπια… Περίπατος στην Αθήνα των περιηγητών, 17ος-19ος αιώνας»,που θα διαρκέσει ως τις 8-10-16.Αριστουργηματικά οργανωμένη η έκθεση, αναδεικνύει μοναδικά το πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής των Ευρωπαίων περιηγητών και μυεί τον επισκέπτη στη μεγάλη άνθηση της περιήγησης, όπου, όμως, άρχισε και η λεηλασία των πνευματικών θησαυρών της χώρας μας. Μια εξαιρετικού ενδιαφέροντος έκδοση, με αφορμή τη συμπλήρωση 150 χρόνων από τη θεμελίωση του Αρχαιολογικού Μουσείου (1866-2016), είναι το Συλλεκτικό Ημερολόγιο 2016, όπου ο αναγνώστης θα έχει την ευκαιρία να πληροφορηθεί τημεγάλη προσφορά και τη δράση του.

Αρχής γενομένης από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ξεκίνησε στις 7-12-15 τους Μουσικούς Περιπάτους στα Μουσεία με το Κουαρτέτο Εγχόρδων Αθηνών, αποτελούμενο από τους κορυφαίους καλλιτέχνες της Κρατικής Ορχήστρας, Γιώργο Μάνδυλα και Παναγιώτη Τζιώτη – βιολί, Πάρι Αναστασιάδη – βιόλα, Ισίδωρο Σιδέρη – βιολοντσέλο, οι οποίοι, «εν αρμονία» με τα αριστουργήματα της αρχαιότητος, απέδωσαν με σπάνια ερμηνευτική τελειότητα, δύο έργα θαυμάσιας συνθετικής γραφής και, με την πολύτιμη συνδρομή στο δεύτερο έργο, του εξαίρετου πιανίστα Στέφανου Νάσου.

«Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο» της Μαρίας Κοτοπούλη

Ο Alexander Borodin (1833-1887), Ρώσος επιστήμονας και μουσικός, ανήκει στην Ομάδα των Πέντε και έγραψε δύο Κουαρτέτα Εγχόρδων. Το Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.2, που ακούσαμε, το συνέθεσε το 1881. Εμπνευσμένο από τη σύζυγό του, λαμπερή πιανίστα, και αφιερωμένο στην ίδια, αντανακλά τις ευτυχισμένες στιγμές της ζωής τους. Αποτελείται από τέσσερα μέρη και είναι από τα τελειότερα παραδείγματα λυρισμού. Οι ασυνήθιστες αρμονικές του επηρέασαν νεότερους Γάλλους συνθέτες, όπως τον Claude Debussy και τον Maurice Ravel. Ερμηνεία μοναδική από τους τέσσερις διακεκριμένους καλλιτέχνες, όπου κάθε μέρος του έργου ήταν και ένας πολύτιμος λίθος. Ερμηνεία, που έφτασε στο αποκορύφωμα της τέχνης τους, στο κοσμαγάπητο Nocturne, με τη μαγεία των δύο βιολιών, τη χάρη της βιόλας και το λυρικό «τραγούδι» του βιολοντσέλου, που προσέγγιζε την τελειότητα της ανθρώπινης φωνής.

Στο δεύτερο μέρος ακούσαμε το Κουιντέτο με πιάνο αρ. 2,σε λα μείζονα έργο, 81 του Antonin Dvořá́k (1841-1904). Γράφτηκε μεταξύ Αυγούστου και Οκτωβρίου του 1887 και πρωτοπαίχτηκε στην Πράγα στις 6 Ιανουαρίου 1888. Θεωρείται αριστούργημα συνθετικής γραφής και κατατάσσεται ανάμεσα σε αυτά των Schubert, Schumann, Brahms και Shostakovich. Ο Dvořák, εκτός από την πλούσια, προσωπική, λυρική του έκφραση, εμβάλλει στο έργο του στοιχεία από την τσέχικη λαϊκή μουσική παράδοση, δημιουργώντας πρωτότυπες μελωδίες σε αυθεντική λαϊκή φόρμα.

Με τέλειο δέσιμο μεταξύ τους, οι καλλιτέχνες, έχοντας στα χέρια τους ένα από τα ωραιότερα κουιντέτα που έχουν γραφτεί ποτέ, μεγαλούργησαν. Στο έξοχο λυρικό βιολοντσέλο του Ισίδωρου Σιδέρη, το πιάνο του Στέφανου Νάσου μεταμόρφωσε μοναδικά το θέμα και αποκάλυψε το φωτεινό πνεύμα της σύνθεσης, με ελεγειακή λεπτότητα, ενώ η βιόλα του Πάρι Αναστασιάδη παλλόταν στην ίδια λυρική ατμόσφαιρα και τα συναρπαστικά βιολιά του Γιώργου Μάνδυλα και Παναγιώτη Τζιώτη φλέγονταν. Εκπληκτική ερμηνεία από χαρισματικούς μουσικούς, που ανέδειξαν τον λυρισμό, την πνευματικότητα, τη γοητεία του έργου – και λειτούργησε άψογα στον ναό της καλλιτεχνικής γνώσης, όπως μαρτυρούν τα άπειρα εκθέματα αιώνων.

Και όση ώρα παρακολουθούσαμε τους θαυμάσιους βιρτουόζους της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, η σκέψη μας ανέτρεξε στους Βιρτουόζους του Λούβρου που συνόδευαν το προσκύνημά μας στη Νίκη της Σαμοθράκης και στην Παναγιά των Βράχων και αναρωτιόμαστε, δεν θα μπορούσαμε να έχουμε κι εμείς τους Βιρτουόζους του Αρχαιολογικού Μουσείου, όταν στη χώρα μας υπάρχει τόσο υψηλό επίπεδο μουσικών; Πιστεύουμε ότι ο Αυλητής με τον διπλό αυλό καιο Αρπιστής,που κοσμούν το Μουσείο, θα ήθελαν ένα σύνολο εκλεκτών Ελλήνων μουσικών, σαν κι αυτό που ακούσαμε, για να τους συνοδεύει στην αέναη μουσική τους.

Πηγή : diastixo.gr