Kατάθεση υπομνήματος του συλλόγου Ρεματιάς
Αρ.πρωτ.κατάθεσης: Χαλάνδρι, 28 Απριλίου 2020
26/28.04.2020 αρ.πρωτ. 10/2020
Ακόμη και με αυτήν την «προνομιούχα» προϋπόθεση, η προστασία του ρέματος απαίτησε συνεχείς και επίπονες προσπάθειες για την προστασία του από οικιστικές και κερδοσκοπικές πιέσεις, σε ένα ταχύτατα αναπτυσσόμενο αστικό περιβάλλον με σχετικά ψηλές αξίες γης. Έχουμε λοιπόν απόλυτη γνώση και κατανόηση των δυσχερειών συλλογικοτήτων πολιτών να προστατεύσουν άλλα αστικά και μη ρέματα.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά στην οριοθέτηση των ρεμάτων το παρόν Ν/Σ επιχειρεί να δημιουργήσει ρωγμές ακόμη και σε προβλέψεις του ν. 4258/2014. Σαν να μην έχουμε τίποτα διδαχτεί από τις ετήσιες πλέον καταστροφές λόγω πλημμυρών σε περιοχές με ρέματα μπαζωμένα, υποβαθμισμένα και υποκείμενα σε αυθαίρετες χρήσεις. Κινούμενοι και εκτός της ενωσιακής πολιτικής και πρακτικής υπέρ των ανοικτών προστατευόμενων ρεμάτων που προκρίνει ακόμη και την διάνοιξη (daylighting) σε περιπτώσεις που, με παλαιότερες αντιλήψεις, είχαν υπάρξει έργα υπογειοποιήσεων.
Συγκεκριμένα ενώ στο Άρθρο 4 παρ. 1 του ν 4258/2014 αναφέρονται με μεγάλη πληρότητα οι επιτρεπόμενες εργασίες σε ρέματα για τα οποία δεν υπάρχει οριοθέτηση, στο παρόν Ν/Σ και ανάλογα με τον χαρακτηρισμό ρεμάτων και παραρεμάτιων περιοχών για τις οποίες δεν υπάρχει ειδικό ΠΔ (πχ ως περιοχή «προστατευόμενων τοπίων και φυσικών σχηματισμών» κατά το Άρθρο 45) είναι δυνατόν να διευρυνθούν σημαντικά και κατά το δοκούν οι επιτρεπόμενες χρήσεις. Και ενδέχεται να καταλήξουμε με ρυθμίσεις, όπως αυτή του άρθρου 127 παρ.1 που επιτρέπει την θεμελίωση φωτοβολταϊκων! στις όχθες ρεμάτων (υπάρχει άραγε τέτοια συγκεκριμένη ανάγκη;)
Ζητούμε την κατάργηση της ανωτέρω παραγράφου του Άρθρου και την επαναφορά σε ισχύ των προβλεπομένων στο άρθρο 65, παρ.8 του Ν. 4602/19 διευρυμένων με την συμπερίληψη στην αναστολή και των νέων οικοδομικών αδειών, ώστε να υπάρξει μια συγκροτημένη προληπτική πολιτική μέχρι την κύρωση συνολικών οριοθετήσεων των ρεμάτων. Απαραίτητη προϋπόθεση για την προστασία τους και υποχρέωση της διοίκησης σύμφωνα με το ενωσιακό δίκαιο., αν θέλουμε να θεωρούμαστε σύγχρονο κράτος.
- καταργεί την σημαντική προσπάθεια για την ολοκλήρωση των δασικών χαρτών, πράξη η οποία θα καθόριζε επιτέλους το προστατευτέο και προς αναδάσωση αντικείμενο, επιτρέποντας την εκ νέου υποβολή αντιρρήσεων ακόμη και σε κυρωμένους δασικούς χάρτες. Μάλιστα εισάγοντας εκ νέου την απόλυτη δικαιοδοσία και εκτίμηση των δασαρχείων βάσει ασαφών κριτηρίων (πχ βεβαιώσεις ή έγγραφα πληροφοριακού χαρακτήρα, άρθρο 48 παρ.1α).
- σύμφωνα με το Άρθρο 46, οι δασικές εκτάσεις μπορούν να υπαχθούν (μεταξύ άλλων) στην κατηγορία «ζώνες διαχείρισης φυσικών πόρων» στην οποία επιτρέπεται το σύνολο των υπαρχουσών χρήσεων ή ένας πιο περιορισμένος αριθμός κατά την κρίση της κεντρικής διοίκησης.
Ο σύλλογός μας αποτελείται από πολίτες ευαισθητοποιημένους στα θέματα της περιβαλλοντικής προστασίας και θα μπορούσαμε να αναφερθούμε σε πλήθος άλλων σημείων του Ν/Σ που πάσχουν. Είναι καιρός - σε περιόδους κλιματικής κρίσης και φιλόδοξων ευρωπαϊκών στόχων - η ελληνική πολιτεία να αποδεχτεί επιτέλους το αυτονόητο: Η βιώσιμη ανάπτυξη δεν συγκρούεται με την προστασία του περιβάλλοντος, την εμπεριέχει.
Το Διοικητικό Συμβούλιο
|
|