«“Φιλιώ Χαϊδεμένου” στο Θέατρο Βεάκη» του Κώστα Καρασαββίδη
Διανύουμε αναμφίβολα μια περίοδο που τα έργα ιστορικής πνοής, βασισμένα σε αληθινά γεγονότα ή προσωπικές διηγήσεις, αποτελούν ασφαλή επιλογή πολλών θιάσων. Όπως είναι αναμενόμενο, κάποιες από τις παραστάσεις καταφέρνουν να αποδώσουν επιτυχημένα την ατμόσφαιρα της εποχής, ενώ άλλες ούτε καν την προσεγγίζουν. Αυτή ακριβώς η ατμοσφαιρικότητα είναι το στοίχημα που κερδίζεται από την παράσταση Φιλιώ Χαϊδεμένου, η οποία θα ανεβαίνει στη σκηνή του Θεάτρου Βεάκη έως τις αρχές Ιανουαρίου.
Πριν ακόμη ο θεατής σχηματίσει εντύπωση για τη σκηνοθεσία και τους συντελεστές, το ίδιο το κείμενο, διασκευή της αφήγησης από το αυτοβιογραφικό βιβλίο Τρεις αιώνες, μια ζωή, αποτελεί ένα εξαιρετικό πρώτο σημείο επαφής με τον κόσμο του έργου. Τα εύσημα της θεατρικής μεταγραφής ανήκουν στην Άνδρη Θεοδότου, που κατάφερε να διατηρήσει όλη τη θέρμη της ανάμνησης, δημιουργώντας ταυτόχρονα ένα λειτουργικό σκηνικό αφήγημα. Ο λόγος, υποβοηθούμενος και από τη ζωντανή μουσική καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης (σαντούρι από τον Πάνο Βέργο και κρουστά από τον Μανούσο Κλαπάκη), γίνεται το ιδανικό εργαλείο στα χέρια των ηθοποιών, ώστε να μεταφέρουν αποτελεσματικότερα το κοινό στους τόπους και τα έργα μιας συναρπαστικής όσο και οδυνηρής ζωής.
Ό,τι και να γραφεί για την ερμηνεία της Δέσποινας Μπεμπεδέλη δεν θα μπορέσει να αποτυπώσει το υποκριτικό βάθος και τη θαυμαστή ισορροπία που τήρησε η αξιόλογη ηθοποιός στους εκτενέστατους απαιτητικούς μονολόγους της. Συνδυάζοντας την αστείρευτη εσωτερική της ενέργεια με μια λιτή ερμηνευτική γραμμή χωρίς εξάρσεις, κουβάλησε στους ώμους της το βαρύ κείμενο σαν να ήταν το μακρύ κεντημένο σάλι της ηρωίδας της. Σε συνεχή αντίστιξη μαζί της, ο Ζαχαρίας Καρούνης απέδειξε ότι διαθέτει και υποκριτικό ταλέντο πλάι στην αναμφισβήτητα όμορφη και αισθαντική φωνή του. Ο συντονισμός του με το lead της Μπεμπεδέλη συνέβαλε στη δημιουργία ενός πλαισίου στο οποίο εγγράφεται αρμονικά η παράσταση, εμπλέκοντας γεγονότα, χαρακτήρες, συναισθήματα και ήχους μέχρι το φινάλε. Επιπλέον, ο ίδιος υπογράφει τόσο τη μουσική των πρωτότυπων τραγουδιών όσο και τη γενικότερη μουσική επιμέλεια της παράστασης. Η Χαρά Κεφαλά εμφανίστηκε ωριμότερη ερμηνευτικά, αποδεικνύοντας ότι είναι πλέον έτοιμη για ένα ευρύτερο ρεπερτόριο. Απέδωσε μάλιστα το ιδίωμα της Σμύρνης χωρίς υποψία καρικατούρας –πράγμα δύσκολο– και υπογράμμισε τη συνολική της παρουσία με το τραγουδιστικό της σόλο («Τα δικά σου τα μάτια» του Κ. Γιαννίδη), θυμίζοντας τις εξαιρετικές φωνητικές της δυνατότητες.
Στους υπόλοιπους ρόλους, ο Αλέξανδρος Καλπακίδης, η Εμμανουέλα Χαραλάμπους-Ένγκελ και ο Αλκιβιάδης Μαγγόνας κράτησαν επάξια το ίσο. Η σκηνοθετική γραμμή που ακολούθησε ο ταλαντούχος Βασίλης Ευταξόπουλος υπήρξε λιτή, επιτρέποντας να λειτουργήσει εικονοπλαστικά ο ίδιος ο λόγος της αφήγησης. Στο πλαίσιο του συνειρμού και των εικόνων της μνήμης (τόσο της ευτυχισμένης ζωής στα Βουρλά όσο και της καταστροφής που θα ακολουθούσε) λειτούργησε επιτυχώς και το πατάρι-προβλήτα (σκηνικό του Άγγελου Αγγελή), πάνω στο οποίο κινούνταν οι ηθοποιοί – μια προβλήτα που δραστικά μετέφερε στον θεατή πότε μια αίσθηση γαλήνης και πότε μια αίσθηση αγωνίας για την επιβίωση και τη φυγή που θα ακολουθούσε.
Συντελεστές
Διασκευή: Άνδρη Θεοδότου
Σκηνοθεσία: Βασίλης Ευταξόπουλος
Σκηνικά-Κοστούμια: Άγγελος Αγγελής
Μουσική-Καλλιτεχνική επιμέλεια: Ζαχαρίας Καρούνης
Διευθυντής φωτογραφίας: Τάσος Παλαιορούτας
Μουσική Διδασκαλία: Χαρά Κεφαλά
Πρωτότυπα τραγούδια
Στίχοι: Χρίστος Γ. Παπαδόπουλος
Μουσική: Ζαχαρίας Καρούνης
Σαντούρι: Πάνος Βέργος
Κρουστά: Μανούσος Κλαπάκης
Επιμέλεια Video: Σπύρος Πανταζής
Επιμέλεια & οργάνωση παραγωγής: Σία Παπαγεωργίου (Τέχνης Πολιτεία)
Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκυ Πάστρα
Κατασκευή σκηνικών: Κώστας Ζωγραφόπουλος
Παίζουν οι: Δέσποινα Μπεμπεδέλη, Ζαχαρίας Καρούνης, Χαρά Κεφαλά, Αλέξανδρος Καλπακίδης, Εμμανουέλα Χαραλάμπους, Αλκιβιάδης Μαγγόνας
Παραστάσεις
Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00
Τιμές εισιτηρίων
Από €10 ως €15
Θέατρο Βεάκη
Στουρνάρη 32, Αθήνα
Τηλ.: 2105223522
πηγή : diastixo.gr