Ερωτική Επιθυμία από το Cine - Δράση την Τετάρτη 2 Νοεμβρίου
Η "Ερωτική επιθυμία" έκανε παγκοσμίως γνωστό πανηγυρικά, τον αποκαλούμενο «Κινέζο Ποιητή του Κινηματογράφου», σκηνοθέτη Γουόνγκ Καρ Γουάι, αφού στο Φεστιβάλ των Καννών το 2000, κατάφερε να αποσπάσει ένα μεγάλο αριθμό βραβείων (αντρικής ερμηνείας, φωτογραφίας, μοντάζ, καλλιτεχνικής διεύθυνσης) και στη συνέχεια κατέκτησε κοινό και κριτικούς σε όποιο μέρος της γης προβλήθηκε.
Το φιλμ αποτελεί το δεύτερο μέρος της άτυπης τριλογίας που ξεκίνησε με την ταινία "Οι άγριες μέρες μας" (1991) και τελείωσε με το "2046" (2004), κοινός θεματικός άξονας των οποίων είναι το ερωτικό πάθος και οι ανθρώπινες σχέσεις σε μια εποχή βαθιάς αποξένωσης, χωρίς έρωτα, ερωτισμό ή ερωτική διάθεση. «Η εποχή της Ανθοφορίας», (όπως είναι ο κινέζικος τίτλος) είναι μια ταινία που προσεγγίζει μαγικά και εσωτερικά, ευαίσθητα και ρομαντικά, ελεύθερα και χωρίς περιορισμούς αλλά προσεκτικά την ανδρική και γυναικεία ψυχοσύνθεση, το ηθικό και το ανήθικο, το σωστό και το λάθος, την απώλεια, τη μοναξιά, την απελπισία, την τρυφερότητα και κυρίως τον έρωτα που εμποδίζουν να αναπτυχθεί οι ηθικές αγκυλώσεις και οι κοινωνικές συμβάσεις. Και καθώς διαδραματίζεται στο παρελθόν αποτελεί ευκαιρία για τον σκηνοθέτη να αποτυπώσει την νοοτροπία ενός ολόκληρου λαού σε μια δεδομένη χρονική στιγμή, να κρίνει και να κατακρίνει τα ήθη και τις συνήθειες του.
Χόνγκ Κόνγκ 1962. Δύο ζευγάρια της μεσαίας τάξης μετακομίζουν την ίδια μέρα σε ένα συγκρότημα ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων. Οι βασικοί ήρωες, ο δημοσιογράφος τοπικής εφημερίδας Τσόου και η υπάλληλος ναυτιλιακής εταιρίας Τσαν ανακαλύπτουν αργά και βασανιστικά, μέσα από ένα κυκεώνα συμπτώσεων πως οι σύζυγοί τους, που είναι «υποχρεωμένοι» για επαγγελματικούς λόγους να απουσιάζουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα από την οικογενειακή εστία, διατηρούν ερωτικό δεσμό.
Σοκαρισμένοι από την ανακάλυψη εκλαμβάνουν την απιστία ως απόρριψη που προήλθε από τη ανεπάρκεια τους να ικανοποιήσουν τους συζύγους τους και αποφασίζουν να διερευνήσουν τις αιτίες της εξαπάτησής τους. Για το σκοπό αυτό επιλέγουν να αναπαραστήσουν αυτό που φαντάζονται ότι συμβαίνει ανάμεσα στους εραστές. Έτσι, ο καθένας υποδύεται τον σύζυγο του άλλου σχεδιάζοντας διαλόγους και σκηνές με έμφαση ακριβώς στη στιγμή που οι σύζυγοί τους υποκύπτουν στην επιθυμία τους. Αλλά επειδή οι φανταστικοί κόσμοι γρήγορα κατεδαφίζονται και οι τεχνητές άμυνες καταρρίπτονται, το όριο ανάμεσα στο παιχνίδι και το αληθινό ειδύλλιο χάνεται και οι δύο απατημένοι ερωτεύονται με πάθος. Αλλά αντί να προχωρήσουν σε έναν ερωτικό δεσμό παραμένουν προσκολλημένοι στο παράξενο παιχνίδι προσπαθώντας εμμονικά να εξασφαλίσουν την ακριβή, κατά τη γνώμη τους, αναπαράσταση της αμοιβαίας αποπλάνησης των συζύγων τους. Ο Τσόου μετά από μια ερωτική εξομολόγηση φεύγει για τη Σιγκαπούρη μη αντέχοντας τα κουτσομπολιά των γειτόνων και της σπιτονοικοκυράς και το προφανές ότι η Τσαν δεν πρόκειται να αφήσει τον άντρα της. Πριν φύγει της προτείνει να τον ακολουθήσει. Με άλματα στα επόμενα χρόνια, βλέπουμε τους πρωταγωνιστές να αναζητούν ο ένας τον άλλον, τόσο διακριτικά που μια συνάντηση δεν θα πραγματοποιηθεί ποτέ.
Ο Γουόνγκ Καρ Γουάι παρουσιάζει μια ιστορία απόλυτου έρωτα που δεν είναι κλασική ούτε συνηθισμένη. Δεν υπάρχει εδώ όλη αυτή η τρέλα που συναντάμε στις ταινίες έντονου ερωτικού πάθους. Σε αντίθεση με την ιστορία των συζύγων τους, που στην ταινία μένουν σχεδόν στην αφάνεια ως απρόσωπες φιγούρες, αφού παρακολουθούμε μόνον ελάχιστα φευγαλέα πλάνα τους και τους ακούμε σαν φωνές που έρχονται από ένα ακουστικό τηλεφώνου, ακριβώς για να τονιστεί ότι είναι πολλές οι άγνωστες πλευρές τους, οι δύο πρωταγωνιστές, παρά την εμφανή έλξη μεταξύ τους, δεν θα περάσουν ποτέ τα ηθικά και ψυχολογικά τους όρια ώστε να μετουσιώσουν την ερωτική τους επιθυμία σε ερωτική πράξη: Δεν υπάρχουν φιλιά ή σεξ, απουσιάζει οποιαδήποτε ερωτική σκηνή, άγριοι καυγάδες ή έστω κάποια δυναμική κορύφωση με έναν οδυνηρό χωρισμό ή μια παθιασμένη συνεύρεση. Για άλλη μια φορά οι κοινωνικές συμβάσεις έχουν θριαμβεύσει πάνω στις αληθινές επιθυμίες των ανθρώπων και το πρωταγωνιστικό ζευγάρι υποκύπτει στους ηθικούς φραγμούς και εμπόδια που ορθώνονται μπροστά του: ποθεί αλλά δεν αγγίζει, αγωνιά αλλά δεν μιλάει, παθιάζεται αλλά δεν ολοκληρώνει. Οι υποσχέσεις υπάρχουν μόνο στα βλέμματα και τις κινήσεις.
Αυτή η αντιμετώπιση καθιστά τον ερωτά τους αγνό και άδολο, περισσότερο ψυχική επαφή παρά στεγνή σεξουαλική πράξη, όπως κατηγορείται ότι συμβαίνει στο «παράνομο» ζευγάρι. Άλλωστε αυτοί αποτελούν και τη δικαιολογία για την συνειδητή επιλογή της μη ολοκλήρωσης. Η αποστροφή προς την ανηθικότητα των συντρόφων τους όπως διατυπώνεται στη φράση «εμείς να μην γίνουμε σαν αυτούς» είναι ο βασικός λόγος που ο δικός τους έρωτας μένει ανολοκλήρωτος Οχυρωμένοι πίσω από την ανηθικότητα αυτή, πληγωμένοι από την μοναξιά και την απόρριψη, διαλύουν τις καρδιές και τα αισθήματα τους, αποστρέφονται τον έρωτα τους και τον καταδικάζουν στην αποτυχία, πιστεύοντας ότι έτσι του εξασφαλίζουν την αθανασία.
Η σκηνοθεσία του Wong Kar Wai πετυχαίνει να αποδώσει μια έντονα ερωτική ατμόσφαιρα, κινηματογραφώντας τα βλέμματα και τις εκφράσεις των δύο πρωταγωνιστών και όχι ερωτικές σκηνές ή βαρύγδουπους διαλόγους, αν και υπάρχουν εξαιρετικοί διάλογοι στην ταινία. Ο εγκλωβισμός των ηρώων στις συμβάσεις αποδίδεται με την άψογη εικαστικά φωτογράφηση από τον μόνιμο συνεργάτη του σκηνοθέτη Κρίστοφερ Ντόιλ.
Η μουσική του Μάικλ Γκαλάσο και οι συγκινητικές ερωτικές μελωδίες, που ερμηνεύει ο Νατ Κινγκ Κόουλ, κρατούν την ανάμνηση και την επιθυμία ζωντανές. Οι δύο πρωταγωνιστές Maggie Cheung και Tony Chiu Wai Leung αποτελούν ένα από τα πλέον αξέχαστα κινηματογραφικά ζευγάρια, ερμηνεύοντας εσωτερικά τους ρόλους τους. Η χημεία μεταξύ τους είναι εμφανής στην οθόνη όπως και το ταλέντο τους να υποδύονται ανθρώπους άλλης εποχής. Εκείνη είναι πανέμορφη, λυγερόκορμη, θελκτική, τρυφερή, δυνατή, γεμάτη συναισθήματα και πάθος, εκείνος κομψός και τζέντλεμαν.
Η «Ερωτική Επιθυμία» είναι ένα πραγματικό αριστούργημα, μια ολοκληρωτική επίθεση που συνταράσσει τις αισθήσεις και του πιο δύσκολου θεατή. Τον κερδίζει από την πρώτη στιγμή και τον μεταφέρει σε έναν κόσμο γεμάτο κρυφό ερωτισμό και παράξενο ρομαντισμό. Αυτός επί μιάμιση ώρα της παραδίδεται, επιστρέφοντας μετά το τέλος της με μεγάλη δυσκολία στη δική του πραγματικότητα.
Το φιλμ κατέκτησε 31 Διεθνή Κινηματογραφικά Βραβεία σε όλα τα μεγάλα Φεστιβάλ και Ακαδημίες Κινηματογράφου: Κάννες, Γαλλία, Γερμανία Χόνγκ Κόνγκ, Ασία, Αργεντινή, Μεγάλη Βρετανία για καλύτερη ταινία, σκηνοθεσία, κινηματογράφηση, ερμηνείες. Επίσης είχε 23 επιπλέον Υποψηφιότητες για άλλα βραβεία.
Διάρκεια: 98'. Σενάριο-Σκηνοθεσία: Wong Kar-Wai. Πρωταγωνιστούν: Maggie Cheung, Tony Chiu Wai Leung, Ping Lam Sui.