Επιστολή της Ένωσης Ελληνικού Βιβλίου στον υπουργό Παιδείας Εκτύπωση Email
Η Ένωση Ελληνικού Βιβλίου απευθύνει στον υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκο Φίλη την ακόλουθη επιστολή για το θέμα του πολλαπλού σχολικού βιβλίου:
Αθήνα, 1 Ιουλίου 2016
Προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Νικόλαο Φίλη
Αξιότιμε κ. υπουργέ,
Με αφορμή την πρόσκληση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη συγγραφή νέων διδακτικών πακέτων Μαθηματικών για τις Β΄ και Ε΄ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα:
Η Ελλάδα εξακολουθεί να αποτελεί τη θλιβερή εξαίρεση και να είναι η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα στην οποία ισχύει ακόμα ο απόλυτα αναχρονιστικός θεσμός του ενός και μοναδικού σχολικού βιβλίου. Σε όλες τις υπόλοιπες χώρες έχει εισαχθεί ο θεσμός του πολλαπλού σχολικού βιβλίου, όπως επιτάσσουν οι σύγχρονες περί εκπαίδευσης αντιλήψεις. Είναι ίσως περιττό, αλλά κρίνουμε σκόπιμο να απαριθμήσουμε μερικά μόνον από τα πλεονεκτήματα του πολλαπλού σχολικού βιβλίου:
•ευνοεί την άνοδο της ποιότητας της παρεχόμενης γνώσης και την κατάθεση εναλλακτικών εκπαιδευτικών και επιστημονικών προτάσεων
•ευνοεί τον διάλογο επιστημονικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα
•δίνει τη δυνατότητα σε κάθε σχολείο να επιλέξει το βιβλίο που θεωρεί καταλληλότερο να διδαχθεί στις τάξεις του, το οποίο και προμηθεύεται με χρηματοδότηση του κράτους ή της τοπικής αυτοδιοίκησης
•λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε σχολείου (γεωγραφικές, κοινωνικές, πολιτισμικές, οικονομικές), τις διαφορετικές αντιλήψεις και τον διαφορετικό χαρακτήρα κάθε εκπαιδευτικού, ακόμα και τις συγκεκριμένες ανάγκες μιας συγκεκριμένης σχολικής τάξης
•παρέχει σε άξιους εκπαιδευτικούς, συγγραφείς και εκδότες τη χαρά της δημιουργίας, τη δυνατότητα να εκφράσουν διαφορετικές απόψεις για τον τρόπο παρουσίασης των γνωστικών αντικειμένων
•διαμορφώνει ενημερωμένους μαθητές, υπεύθυνους αυριανούς πολίτες.
Αντί στην Ελλάδα να κάνουμε βήματα προς την επίτευξη όλων των παραπάνω, με την απόφασή σας επαναφέρετε με τον πιο ανέμπνευστο τρόπο τον ξεπερασμένο θεσμό του μοναδικού σχολικού βιβλίου, ο οποίος αναπόφευκτα:
•ευνοεί μια κλειστή γραφειοκρατική κάστα που θεωρεί την παιδεία αποκλειστικά δικό της χώρο, χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τις ανάγκες και τα μηνύματα της κοινωνίας
•αποκλείει τη γνώση που προέρχεται από άξιους επιστήμονες με διακρίσεις στο ενεργητικό τους, στους οποίους δεν επιτρέπεται να έχουν λόγο, άποψη και συνεισφορά στη διαμόρφωση της διδακτέας ύλης
•διαιωνίζει ένα κλειστό περιβάλλον αλληλεξαρτήσεων, που ευνοεί σχέσεις εξάρτησης και διαπλοκής με τα γνωστά αρνητικά αποτελέσματα.
Γνωρίζουμε ότι η προσπάθεια εκσυγχρονισμού της παιδείας στη χώρα μας είναι μακρά και επίπονη διαδικασία. Τα όσα εκθέτουμε ανωτέρω για το σχολικό εγχειρίδιο αποτελούν τμήμα μόνο ενός καλά οργανωμένου εκπαιδευτικού συστήματος που θα έπρεπε να διαθέτει η Ελλάδα. Αναγκαίοι όροι για την άρτια λειτουργία ενός τέτοιου σχεδίου θα ήταν η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η ύπαρξη και η καλή λειτουργία ενημερωμένων σχολικών βιβλιοθηκών και άλλοι παράγοντες που δεν χωράνε σε μία επιστολή. Σήμερα θέλουμε να σας ζητήσουμε απλώς να ξεκινήσετε από τα αυτονόητα. Να σχεδιάσετε για τις επόμενες γενιές βήματα προς τα μπρος και όχι προς τα πίσω.
Σας καλούμε να αποσύρετε την εν λόγω απόφαση και να αναλάβετε τις αναγκαίες πρωτοβουλίες ώστε να γίνει επιτέλους πραγματικότητα και στη χώρα μας ο θεσμός του πολλαπλού βιβλίου. Πρόκειται για ευρωπαϊκό κεκτημένο που δικαιούμαστε να ενσωματώσουμε για την καλυτέρευση της παιδείας μας, των πολιτών μας, της δημοκρατίας μας.
Με εκτίμηση,
ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΕΝΕΛΒΙ
Ιωάννης Κωνστανταρόπουλος, Πρόεδρος (Εκδόσεις Μίνωας)
Κωνσταντίνος Γκοβόστης, Γενικός Γραμματέας (Εκδόσεις Γκοβόστη)
Έλενα Πατάκη, Αντιπρόεδρος (Εκδόσεις Πατάκη)
Νικόλαος Αργύρης, Ταμίας (Εκδόσεις Ίκαρος)
Εύα-Μαρία Καραϊτίδη, Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέας (Εκδόσεις της Εστίας)
Πηγή : diastixo.gr