Δράση για μια Άλλη Πόλη | Ψηφιακοί μετασχηματισμοί, νεραντζιές και κυπαρίσσια
Υποκρισία, ανεπάρκεια και κατασπατάληση δημόσιου χρήματος
Τον Δεκέμβριο του 2020, επί διοίκησης Μανιατογιάννη, ο Δήμος Βριλησσίων συνήψε σύμβαση ύψους 365.676 € με τον Δήμο Τρικκαίων και την αναπτυξιακή εταιρεία e-trikala, για τον «Ψηφιακό μετασχηματισμό του Δήμου Βριλησσίων με εφαρμογή καινοτόμων εργαλείων εξυπηρέτησης του πολίτη και αναδιοργάνωσης των υπηρεσιών του». Από το συνολικό ποσό της σύμβασης, τα 36.580 ευρώ εγγράφηκαν στον προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2020, τα 175.956 ευρώ στον προϋπολογισμό του 2021, τα 83.080€ στον προϋπολογισμό του 2022 και τα 70.060€ στον προϋπολογισμό του 2023.
Όπως δήλωνε ο τότε Δήμαρχος, «η συγκεκριμένη προγραμματική σύμβαση εγκαινιάζει μια ουσιαστική και ιδιαίτερα καρποφόρα διαδημοτική συνεργασία με τον ψηφιακό «leader» Δήμο Τρικκαίων και την αναπτυξιακή του “e-trikala”, ώστε τα Βριλήσσια να περάσουν στη νέα εποχή. Οι πόλεις πρέπει να οραματιστούν και στη συνέχεια να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν νέες μορφές ηλεκτρονικής δημοτικής διακυβέρνησης προς όφελος του δημότη-πολίτη».
Τέσσερα χρόνια μετά, η «καρποφόρα διαδημοτική συνεργασία του κ. Μανιατογιάννη και των διαδόχων του, που θα οδηγούσε τον Δήμο σε νέα εποχή», εξελίσσεται σε φιάσκο. Όπως πληροφορηθήκαμε στο πρώτο κιόλας δημοτικό συμβούλιο με την νέα σύνθεσή του, το έργο θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί και αποπληρωθεί έως 31/12/2023, αλλά έργα ύψους 126.000 ευρώ δεν έχουν υλοποιηθεί, έργα ύψους 55.000 δεν έχουν πληρωθεί και για έργα ύψους 54.550 ευρώ εκκρεμεί και η τιμολόγηση, και η πληρωμή τους. Τα 2/3 δηλαδή της σύμβασης παραμένουν σε εκκρεμότητα και μεταφέρονται ως οικονομική υποχρέωση στην νέα δημοτική αρχή. Διαχειριστική ανεπάρκεια λέγεται αυτό, αν επιλέξουμε τον πιο ευνοϊκό χαρακτηρισμό...
Βοτανολόγιο που κόστισε 20 χιλιάδες ευρώ για να προβληθεί σε προεκλογική χρονιά το βιογραφικό του κ. Μανιατογιάννη και του αντιδημάρχου Βριλησσίων (και νυν Χαλανδρίου) κ. Μαυραγάνη. Εφαρμογές για συμμετοχικό προϋπολογισμό και δημόσια διαβούλευση σε έναν Δήμο που δεν υλοποιούσε ούτε τις εκ του νόμου προβλεπόμενες διαδικασίες διαβούλευσης. WiFi για τους επιβάτες μιας ανύπαρκτης δημοτικής συγκοινωνίας. Κόμικς και κατασκευές για να εξοικειωθούν οι παππούδες με το Facebook. Αισθητήρες μέτρησης αέριων ρύπων στο ΤΥΠΕΤ, «για να εκτιμηθεί η ποιότητα της ατμόσφαιρας και να προταθούν συγκεκριμένες δράσεις για τη βελτίωσή της» και άλλα ανάλογα. Αυτή είναι η υψηλή τεχνογνωσία που συμφωνήθηκε να μεταφερθεί στα Βριλήσσια από τα Τρίκαλα του κ. Παπαστεργίου, μετέπειτα προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και νυν υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Δεν είναι η πρώτη φορά που έρχονται για συζήτηση τέτοια θέματα. Με τον ίδιο τρόπο. Τον Ιούνιο του 2021, (απόφαση 110/2021 της Οικονομικής Επιτροπής), ο Δήμος Βριλησσίων είχε υποβάλει πρόταση συμμετοχής του στο Πρόγραμμα «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ» για την «Προμήθεια e-Πλατφόρμας για την Οικονομική Ανάπτυξη και την προβολή της Επιχειρηματικής – Τουριστικής Δραστηριότητας και πολιτιστικής Κληρονομιάς του Δήμου Βριλησσίων», συνολικής εκτιμώμενης αξίας ποσού 378.200 €. Τα Βριλήσσια να γίνουν τουριστικός πόλος! Ποιος ξέρει τι απέγινε και αυτό;
Κινήσεις χωρίς σχεδιασμό ενός πολιτικοοικονομικού συστήματος που σπαταλά πόρους σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις και κοροϊδεύει τους πολίτες με άλλοθι, αυτή τη φορά, την ψηφιακή μετάβαση. Και μια δήθεν «προοδευτική» διοίκηση που είχε την πολιτική στήριξη της κεντροαριστεράς και έπαιρνε και βραβεία, κατέρρευσε σε κάθε επίπεδο. Μεταξύ άλλων, ξέχασε στα συρτάρια, επί δύο χρόνια, εγκεκριμένη πρόταση χρηματοδότησης ύψους 2,8 εκ. ευρώ για την αναβάθμιση του δικτύου ύδρευσης στα Άνω Βριλήσσια...
Τι περιλάμβανε λοιπόν η συμφωνία Δήμου Βριλησσίων και e-Τρίκαλα;
1) Σύστημα παρακολούθησης περιβαλλοντικών συνθηκών, 94.240 ευρώ. Έχει αποπληρωθεί το μισό έργο.
2) Δημιουργία ηλεκτρονικού βοτανολογίου με την αντίστοιχη έντυπη έκδοση του, «προκειμένου να γνωστοποιηθεί στο κοινό η ιδιαίτερη (!) χλωρίδα του Δήμου Βριλησσίων», 22.000€.
3) Καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού μέσω της δράσης «Μιλάς Ψηφιακά;», 64.480€. «Μια μηνιαία έκδοση όπου θα αναπτυχθούν δύο εικονογραφημένοι χαρακτήρες, που θα μοιράζεται και θα τοποθετείται σε κεντρικά σημεία. Θα είναι ένα Α4 μπρος πίσω, με κουτάκια ως κόμικς. Και θα εκπαιδεύει σε συγκεκριμένα ψηφιακά εργαλεία (π.χ για τη χρήση ΕΜΑΙΛ ή το facebook ή το GoogleSearch). Θα διατίθεται σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή ώστε οι νέοι να μπορούν να το «διδάσκουν» στους πρεσβύτερους (παππούδες, γιαγιάδες και γονείς)». Έχουν αποπληρωθεί τα 30.000 ευρώ.
4) «Υλοποίηση δράσης Είσαι κάτοικος- Γίνε Δημότης, «με στόχο οι κάτοικοι να πληροφορηθούν για τη λειτουργία του Δήμου και να αναγνωρίσουν το δυνητικό δικαίωμα να συμμετέχουν ενεργά και ουσιαστικά και στις διαδικασίες αντιπροσώπευσης και δημοκρατικής συμμετοχής του Δήμου». 37.200 ευρώ. Έχουν πληρωθεί τα 14.000 ευρώ.
5) Το έργο «e-Διαβούλευση/Ηλεκτρονική Διαβούλευση», κόστους 5.546€, «Σύστημα ενίσχυσης της δημοκρατίας με τη διαδικασία συμμετοχής των πολιτών στη λήψη αποφάσεων που σχετίζονται με τους στόχους και την κατανομή των δημοσίων επενδύσεων του Δήμου Βριλησσίων (συμμετοχικός προϋπολογισμός». (Άλλο ένα έργο, όπως το προηγούμενο, με το οποίο η τότε διοίκηση εμφανίζονταν να θέλει να διευκολύνει τη συμμετοχής των πολιτών, ενώ στην πράξη έκανε το αντίθετο).
6) Υλοποίηση δράσεων διασύνδεσης των εφαρμογών στην ιστοσελίδα του Δήμου», 22.320€, το έργο δεν έχει πληρωθεί.
Από τα έργα που προέβλεπε η σύμβαση, τέσσερα δεν έχουν προχωρήσει:
1) e-ΚΕΠ (Ηλεκτρονική Αίτηση & Παράδοση πιστοποιητικών), ποσό σύμβασης, 5.580€. (Τι περισσότερο θα προσφέρεται από τα πιστοποιητικά που αντλούνται μέσω gov.gr;)
2) Δημιουργία Ψηφιακού Κέντρου παρακολούθησης της λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών σε πραγματικό χρόνο, 4.960€.
3) Δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου επικοινωνίας, (37.200€), «ώστε ο Δήμος να επικοινωνεί για δράσεις που αφορούν προγράμματα πρόληψης και την υποστήριξη του σχεδιασμού Πολιτικής Προστασίας, παροχή πληροφόρησης για προγράμματα, ενθαρρύνοντας την ενεργό συμμετοχή των πολιτών σε αυτά».
4) Εγκατάσταση Συστήματος Τηλεματικής και Πληροφόρησης Επιβατών Δημοτικής Συγκοινωνίας, (11.160€) «για την προμήθεια συσκευής τηλεματικής με δέκτη GPS και δυνατότητα παροχής WiFi στους επιβάτες του εκάστοτε Λεωφορείου». (Προφανώς, είναι άνευ σημασίας το ότι δημοτική συγκοινωνία στα Βριλήσσια δεν υφίσταται).
Έχουμε επισημάνει πως είναι κρίσιμο οι διοικήσεις του Δήμου Βριλησσίων να εστιάσουν σε χρηματοδοτήσεις και να προετοιμάσουν προτάσεις που συνδέονται με πραγματικές και κατά προτεραιότητα ελλείψεις και ανάγκες της Πόλης. Και να δουλέψουν πάνω σε αυτές, αντί να υιοθετούν ό,τι διακινεί το πολιτικοοικονομικό κύκλωμα. Ό,τι λάμπει, δεν είναι χρυσός.
Αλλά το ζήτημα δεν είναι «τοπικό». Ούτε αφορά αποκλειστικά την προηγούμενη διοίκηση. Ποιος δήμαρχος μπορεί να «αντισταθεί» στους πακτωλούς χρημάτων που ρέουν από την Ε.Ε. για την ψηφιακή μετάβαση; 2,5 δις ευρώ έχει να απορροφήσει μέχρι το 2026 η Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης «για να μη χάσει το τραίνο». Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε και τα κονδύλια του ΕΣΠΑ 2021 – 2027, δημόσιος και ιδιωτικός τομέας θα έχουν στη διάθεσή τους μέχρι το 2027 3,5 δισ. ευρώ για την ψηφιακή τους «αναγέννηση».
Ποιος να αγνοήσει ευφάνταστες προτάσεις για βοτανολόγια, γυαλάκια και καθρεφτάκια για ιθαγενείς; Τι κι αν είμαστε τελευταίοι στην Ευρώπη σε δαπάνες ανά φοιτητή και τα Πανεπιστήμιά μας υποχρηματοδοτούνται; Η ψηφιακή μετάβαση είναι το ζητούμενο, τρίτος άξονας αξιολόγησης που επέβαλε η Ε.Ε. μετά την αυστηρή δημοσιονομική πολιτική και την επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης. Αυτό είναι το πλαίσιο. Αλλά και μέσα σ’ αυτό, αναζητούνται οι πιο πρόσφορες επιλογές. Με επίγνωση των όρων και των δυνατοτήτων, αλλά και προσπάθεια να μη συμμετέχουμε τουλάχιστον στην απαξίωση και την κοροϊδία.
Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων ΔΡΑΣΗ για μια Άλλη Πόλη