Δράση για μια άλλη πόλη // Και πάλι για το ΣΒΑΚ: Δύο παραδείγματα!
Οι προτεινόμενες κυκλοφοριακές αλλαγές στις οδούς Κρήτης και πέριξ της Ολύμπου
Στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βριλησσίων έγιναν από τον Δήμαρχο 8 προτάσεις για την άμεση μερική εκτέλεση του τοπικού Σχεδίου Βιώσιμης Ανάπτυξης & Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Η ΔΡΑΣΗ έχει τοποθετηθεί αρνητικά στη φιλοσοφία των προτεινόμενων αλλαγών. Σχετικά, θα αναφερθούμε σε δύο παραδείγματα, που αποδεικνύουν ότι οι προτεινόμενες αλλαγές, όχι μόνον δεν θα λύσουν προβλήματα, αλλά σε κάποιες θα δημιουργήσουν και μεγαλύτερα.
1ο παράδειγμα: Πως επιβαρύνεται η κυκλοφορία γύρω από ένα δημοτικό σχολείο και ένα νηπιαγωγείο: Οι αλλαγές στις οδούς Κρήτης και Ηπείρου.
Η οδός Κρήτης είναι ένα μικρό στενό κάθετο στην Αγίου Αντωνίου με κατεύθυνση σήμερα, από Αγίου Αντωνίου προς Σαλαμίνος. Σε αυτήν βρίσκεται η κύρια είσοδος του 3ου Δημοτικού Σχολείου και του 5ου νηπιαγωγείου. Δίπλα, η πλατεία «Μάνος Χατζηδάκης» και η παιδική χαρά που τελειώνει στη συμβολή των οδών Κρήτης και Ηπείρου. Η Ηπείρου έχει κατεύθυνση από Ψαρών προς 28ης Οκτωβρίου, όπου και τελειώνει.
Προτείνονται οι εξής αλλαγές: Η Κρήτης αλλάζει κατεύθυνση και τα οχήματα κινούνται από Σαλαμίνος προς Αγίου Αντωνίου, χωρίς επαρκή επιχειρήματα που να στηρίζουν αυτή την αλλαγή. Παράλληλα, η Ηπείρου αντιδρομείται, ένα τμήμα της, από Ψαρών έως Κρήτης παραμένει άνοδος, και το τμήμα από Κρήτης έως 28ης Οκτωβρίου γίνεται κάθοδος. Συνεπώς μπροστά στην παιδική χαρά, ελάχιστα μόνον μέτρα από το σχολείο και το νηπιαγωγείο, συναντιούνται, σύμφωνα με τις προτεινόμενες αλλαγές, οχήματα που κινούνται σε τρεις κατευθύνσεις: αυτά που κινούνται επί της Κρήτης, αυτά που ανεβαίνουν και αυτά που κατεβαίνουν την Ηπείρου!
Γίνεται λοιπόν αντιληπτό σε όλους, πλην των μελετητών και της δημοτικής αρχής, ότι τις ώρες αιχμής, δηλαδή της έναρξης και λήξης των σχολικών μαθημάτων, όταν κινείται μεγάλος αριθμός οχημάτων και πεζών, θα προκαλείται καθημερινά κυκλοφοριακό κομφούζιο, μεγαλύτερο από αυτό που ισχύει σήμερα. Στην πραγματικότητα αντί να αποσυμφορήσουμε την κυκλοφορία την επιβαρύνουμε περισσότερο και επιπλέον μεγαλώνει και ο κίνδυνος ατυχημάτων, γεγονός που παραβλέπεται.
2ο παράδειγμα: Πως μετατρέπεται σε λαβύρινθο η μετακίνηση των περιοίκων: Από οδό Ολύμπου έως Ταϋγέτου, 6 δρόμοι και ένας πεζόδρομος στην ίδια κατεύθυνση.
Από την περίοδο της δημαρχίας Κ. Ιωαννίδη και μετά, πολύ έντονες συζητήσεις και σχολιασμοί αφορούσαν την αντιδρόμηση, χωρίς αιτιολόγηση, της οδού Εθνικής Αντιστάσεως, η οποία είναι κάθοδος σε όλο το μήκος της, αλλά άνοδος στο τμήμα από Ολύμπου έως Κισσάβου. Συνέπεια αυτής της διευθέτησης, ήταν οι έντονες διαμαρτυρίες των κατοίκων της οδού Αργυροκάστρου που δέχθηκαν ένα μεγάλο φορτίο κίνησης, (κάποιοι το έχουν υπολογίσει σε 3000 αυτοκίνητα την ημέρα), ακριβώς λόγω της αντιδρόμησης της Εθνικής Αντιστάσεως, αφού πλέον η Αργυροκάστρου γίνεται η πρώτη κάθοδος προς το κέντρο των Βριλησσίων όσων μπαίνουν από το φανάρι της οδού Κισσάβου.
Αντί λοιπόν, να δοθεί μια ριζική και οριστική λύση σ' αυτό το πρόβλημα, με τις ρυθμίσεις του ΣΒΑΚ προτείνεται μια μέθοδος που μετατρέπει την περιοχή σε λαβύρινθο και δεν δυσκολεύει απλώς την είσοδο των επισκεπτών στην πόλη, αλλά υποχρεώνει και τους μόνιμους κατοίκους της περιοχής σε μια διαρκή «περιπορεία» μέχρι να φτάσουν στο σπίτι τους.
Συγκεκριμένα από Ολύμπου προς Κισσάβου 6 παράλληλοι δρόμοι, ο ένας δίπλα στον άλλον, κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση! Η Εθνικής Αντιστάεως, η Φλωρίνης (από Μπακογιάννη μέχρι την Ταϋγέτου όπου και τελειώνει), η Αργυροκάστρου (από Ολύμπου έως Ταϋγέτου), η Πιερίων που δεν αλλάζει κατεύθυνση, η Δίρφης (ανεβαίνει έως την Κισσάβου), άνοδος είναι επίσης και η μικρότερη Ορεστιάδος (προέκταση της οδού Πάικου πάνω από την Ολύμπου). Ακολουθεί η οδός Ξάνθης η οποία προτείνεται για πεζόδρομος.
Πού αλλού μπορεί να βρει κάποιος αυτό το σχήμα; 6 παράλληλοι δρόμοι, ο ένας δίπλα στον άλλον να κινούνται στην ίδια κατεύθυνση; Εδώ, εκτός από το μπέρδεμα έχουμε και τις παρακάτω συνέπειες: Η Αργυροκάστρου δεν ελαφρύνεται, αντίθετα θα προκαλείται κυκλοφοριακή συμφόρηση στη συμβολή της με την Ταϋγέτου από τα οχήματα που, άλλα θα ανεβαίνουν και άλλα θα κατεβαίνουν σε αυτήν. Και πάλι αυτή η συνάντηση οχημάτων θα γίνεται λίγα μέτρα από την είσοδο ενός σχολείου, του Β΄ Γυμνασίου Βριλησσίων. Επιπλέον, το πρόβλημα του σημείου θα μεταφερθεί στην επόμενη κάθοδο, στην οδό Ροδόπης, η οποία τώρα θα υποδεχθεί τον μεγάλο όγκο των αυτοκινήτων που κινούνται δυτικά προς το κέντρο της πόλης.
Κανένας «ξένος» δεν δυσκολεύεται με όλα αυτά να διασχίσει το προάστιο μας για να πάει στο δικό του, όπως ισχυρίζεται η δημοτική αρχή και υποστηρίζει το βασικό "σενάριο" του ΣΒΑΚ. Αντίθετα δυσκολεύεται κατά πολύ η κίνηση των ίδιων των δημοτών και ακόμη περισσότερο των μόνιμων κατοίκων της περιοχής και όσων άλλων «ξένων» για κάποιους αναγκαίους λόγους, όπως είναι η πρόσβαση στα καταστήματα ή οι συναλλαγές με τον ίδιο τον Δήμο, είναι υποχρεωμένοι να κάνουν βόλτες στα σοκάκια των Βριλησσίων!