Δράση για μια Άλλη Πόλη-Έξυπνες Πόλεις» - Απαθείς Κοινωνίες Το παρασιτικό οικονομικό κύκλωμα στην αυτοδιοίκηση
Τον Ιούλιο του 2016 το δημοτικό συμβούλιο των Βριλησσίων ενέκρινε την υλοποίηση της δράσης «ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΥΤΟΥ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ», σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 64/2016 μελέτη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών. Από τότε πέρασαν 3 χρόνια ώσπου να διεκπεραιωθεί ο προβλεπόμενος ανοικτός, διεθνής, ηλεκτρονικός διαγωνισμός, που πρόσφατα κατέληξε σε ανάδοχο και σε έγκριση της υποβληθείσας προσφοράς ύψους 1.672.694€. (Οικονομική Επιτροπή, 24ης Ιουλίου 2019).
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Τεχνικής Υπηρεσίας η αναβάθμιση του συστήματος οδοφωτισμού των Βριλησσίων περιλαμβάνει:
«Α) Τον σχεδιασμό ενός συστήματος φωτισμού του δημοσίου χώρου του Δήμου, το οποίο χρησιμοποιώντας νέα σύγχρονα φωτιστικά σώματα και λαμπτήρες αυξημένης ενεργειακής απόδοσης, σε συνδυασμό με συστήματα ενεργειακής διαχείρισης και προληπτικής συντήρησης, που θα εξασφαλίζει εξοικονόμηση ενέργειας τουλάχιστον 60% και διάρκεια ζωής 20 έτη.
Β) Την προμήθεια και εγκατάσταση, παραμετροποίηση και λειτουργία συστήματος προληπτικής συντήρησης του συστήματος φωτισμού του δημοσίου χώρου.
Γ) Την προμήθεια και εγκατάσταση, παραμετροποίηση και λειτουργία συστήματος ελέγχου του συστήματος φωτισμού του δημοσίου χώρου.
Δ) Την προμήθεια και εγκατάσταση των κατάλληλων φωτιστικών και λαμπτήρων τεχνολογίας υψηλής ενεργειακής απόδοσης, για την αντικατάσταση των υφιστάμενων.
Ε) Την προμήθεια του αναγκαίου λογισμικού (software) και εξοπλισμού (hardware) για την λειτουργία του συστήματος προληπτικής συντήρησης μέσω Η/Υ, καθώς και μέσω καταλλήλου συστήματος διαχείρισης γεωγραφικών πληροφοριών.
ΣΤ) Την λειτουργία και συντήρηση του συστήματος φωτισμού δημοσίου χώρου για χρονικό διάστημα πέντε (5) ετών, εντός των οποίων ο ανάδοχος θα το αναβαθμίσει, με δυνατότητα παράτασης για ακόμη πέντε έτη, κατά τα οποία ο ανάδοχος θα έχει την αποκλειστική ευθύνη της διαχείρισης του ολοκληρωμένου συστήματος.)».
Με άλλα λόγια, έχουμε μπροστά μας ένα πρόγραμμα αντικατάστασης των σημερινών λαμπτήρων με νέους τύπου led, με παράλληλη εγκατάσταση συστήματος γεωγραφικών δεδομένων που θα παρακολουθεί τη λειτουργία τους. Ο ανάδοχος θα αναλάβει την προμήθεια και την εγκατάσταση του συστήματος με στόχο την κατά 60% χαμηλότερη κατανάλωση ρεύματος σε σχέση με την σημερινή, και θα αποπληρώνεται για τα επόμενα 5 χρόνια από την παρακράτηση της εξοικονόμηση που θα επιτυγχάνει. Ο Δήμος από την πλευρά του, δεν θα χρειαστεί να χρηματοδοτήσει τον εκσυγχρονισμό του οδοφωτισμού του και θα εξακολουθεί να δαπανά τα ίδια ποσά που δαπανά και σήμερα, (μάλιστα, με έκπτωση 10%), μέχρι να περάσει η πενταετία και το νέο σύστημα να περάσει στην ιδιοκτησία του, απολαμβάνοντας στο εξής το σύνολο της εξοικονόμησης που θα έχει επιτευχθεί.
Το δημοτικό συμβούλιο μπορεί να εγκρίνει την παράταση της εποπτείας / συντήρησης του συστήματος έναντι του ποσού των 322.400€ για άλλη μια πενταετία. Επιπλέον, ο ανάδοχος, ούτως ή άλλως, έχει δικαίωμα για επί πλέον προμήθειες (αγορές) έως του ποσού των 310.000€.
Παρεμπιπτόντως, παράλληλα δηλαδή με την αναβάθμιση του οδοφωτισμού, ετοιμάζεται σήμερα ακόμη ένα νέο έργο, το «ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΛΙΟΣΤΑΣΙΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ», προϋπολογισμού 3.800.000€, για το οποίο έχει ήδη προκύψει προσωρινός ανάδοχος.
Με αφορμή τα δυο αυτά έργα και χρησιμοποιώντας ως βάση συζήτησης την αναβάθμιση του οδοφωτισμού, ας δούμε μερικά ζητήματα...
ΙΔΕΟΛΗΨΙΕΣ 1: ο Φούχτελ!
«Τέλη του 2012, ο Χανς-Γιόαχιμ Φούχτελ, υφυπουργός και επιτετραμμένος της ομοσπονδιακής καγκελαρίου για την Ελληνογερμανική Συνέλευση, δήλωσε στην εφημερίδα Frankfurter Rundschau πως ένα από τα σχέδια του για την Ελλάδα, είναι εκσυγχρονισμός του οδοφωτισμού με λάμπες LED. Στην ερώτηση της εφημερίδας, για το αν και πως στο σχέδιο αυτό εμπλέκεται επιχειρηματίας από την εκλογική του περιφέρεια, απάντησε πως δεν είναι αυτό το θέμα, αλλά πως υπάρχει μια υπέροχη τεχνολογία, υπάρχει ανάγκη, και ο ίδιος αυτά τα δυο θα τα συνδέσει.
Μερικά χρόνια αργότερα και μετά από ημερίδες, συνέδρια και επαφές με τοπικούς άρχοντες στα πλαίσια της Ελληνογερμανικής Συνέλευσης, 200 δήμοι ενδιαφέρονται για την αντικατάσταση των παλαιού τύπου λαμπτήρων του δημοτικού δικτύου ηλεκτροφωτισμού με τις νέας τεχνολογίας λαμπτήρες τύπου LED. 59 από αυτούς έχουν ήδη κάνει συγκεκριμένα βήματα, όπως πληροφορούμαστε από την ιστοσελίδα της Ελληνογερμανικής Συνέλευσης Η αντικατάσταση ξεκίνησε το 2017 πιλοτικά στους δήμους Θάσου και Θερμαϊκού. ... Στη Γερμανία παρόλες τις πιέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης η αντικατάσταση λαμπτήρων του δημοτικού δικτύου ηλεκτροφωτισμού με τις νέας τεχνολογίας λαμπτήρες τύπου LED προχωράει, λόγω του υψηλού κόστους, σταδιακά και με εξαιρετικά βραδείς ρυθμούς. Υπολογίζεται πως η αντικατάσταση θα ολοκληρωθεί σε 20 με 30 χρόνια. Ακόμα και στην Περιφέρεια Αννοβέρου, την οποία επισκέφτηκε με σκοπό ενημέρωσης για το θέμα τον Ιανουάριο 2017 αντιπροσωπεία αποτελούμενη από μέλη του Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, της ΚΕΔΕ και του δημάρχου Θάσου, η αντικατάσταση γίνεται σταδιακά. Αφορά συνήθως νέα κτίρια, διασταυρώσεις, πεζόδρομους και γενικά η αντικατάσταση γίνεται δρόμο με δρόμο ή συνοικία με συνοικία. Το ίδιο ισχύει για τον δήμο Αννοβέρου, όπου λόγω οικονομικών δυσχερειών η ολοκλήρωση θα πάρει χρόνια. Ο δήμος Αννοβέρου, όπως πολλοί δήμοι στη Γερμανία, είναι υπερχρεωμένος με το χρέος του να αγγίζει τα 2 δις...»
(Πηγή: https://www.imerodromos.gr/me-dania-mas-allazoun-ta-fwta-tis-triantafyllias-kostopoulou/)
ΙΔΕΟΛΗΨΙΕΣ 2: Η Ε.Ε.
«Η έννοια της Έξυπνης Πόλης συνίσταται στην αποδοτικότερη λειτουργία των παραδοσιακών δικτύων και υπηρεσιών μέσω της χρήσης των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ): Δίκτυα Μεταφορών, Δίκτυα Ύδρευσης και Αποχέτευσης, Διαχείριση Απορριμμάτων, Δίκτυα Φωτισμού, Δίκτυα Ενέργειας / Θέρμανση κτιρίων με στόχο τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πολίτες/επισκέπτες, την αποδοτικότερη χρήση των πόρων, την προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση της τοπικής οικονομικής ανάπτυξης.
To θέμα των Έξυπνων Πόλεων εντάσσεται στην Ψηφιακή Ατζέντα 2020 της Ε.Ε. Horizon 2020 for Research and Innovation. (https://eu-smartcities.eu/). Συμμετέχουν περίπου 370 Commitments στα πεδία των ΤΠΕ, της ενέργειας και των μεταφορών, στις οποίες εμπλέκονται περισσότεροι από 3000 φορείς (Δήμοι, Πανεπιστήμια/Ερευνητικά Ιδρύματα, Επιχειρήσεις, Μη κυβερνητικοί οργανισμοί κλπ.). Σημαντική συμμετοχή Ελλάδας με 37 Commitments». Ολόκληροι τομείς και λειτουργίες των δήμων περνούν έτσι στα χέρια του ιδιωτικού τομέα με μακροχρόνιες συμβάσεις, αφήνοντας τους Δήμους κελύφη αδειανά, εκτός της τεχνολογικής εξέλιξης.
(https://ocw.aoc.ntua.gr/modules/document/file.php/CHEMENG115/Smart%20Cities.pdf)
«Το διαδίκτυο και οι ψηφιακές τεχνολογίες μεταμορφώνουν τον κόσμο μας. Ωστόσο, λόγω των υφιστάμενων ηλεκτρονικών φραγμών οι πολίτες έχουν πρόσβαση σε λιγότερα αγαθά και υπηρεσίες, οι ορίζοντες των διαδικτυακών και των νεοφυών εταιρειών περιορίζονται και οι επιχειρήσεις και οι κυβερνήσεις δεν μπορούν να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα ψηφιακά εργαλεία. Είναι πλέον καιρός να γίνει η προσαρμογή της ενιαίας αγοράς της ΕΕ στην ψηφιακή εποχή –με την κατάργηση των κανονιστικών φραγμών και τη μετάβαση από 28 εθνικές αγορές σε μία ενιαία αγορά. Αυτή η προσαρμογή θα μπορούσε να συνεισφέρει 415 δισ. ευρώ ετησίως στην οικονομία της ΕΕ και να δημιουργήσει εκατοντάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Ευρωπαϊκή Επιτροπή, «ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ Ψηφιακή Ενιαία Αγορά, Άρση των εμποδίων που δεν επιτρέπουν την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του διαδικτύου». (https://ec.europa.eu/commission/priorities/digital-single-market_el)
ΙΔΕΟΛΗΨΙΕΣ 3: Ο αέρας του εκσυγχρονισμού δεν πνέει μόνο στα Βριλήσσια.
«Όλο και περισσότεροι Δήμοι της χώρας επιλέγουν την αξιοποίηση της ευκαιρίας που τους δίνει ο νόμος 3855 και επιλέγουν την ενεργειακή αναβάθμιση του οδικού φωτισμού και του φωτισμού κοινόχρηστων χώρων τους (πλατείες, γήπεδα) με φωτιστικά τεχνολογίας LED, με σκοπό τη σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας που πλέον ξεπερνά το 70%. Ήδη αρκετοί Δήμοι βρίσκονται είτε σε φάση υλοποίησης είτε δημοπράτησης τέτοιων σημαντικών έργων υποδομής, όπως για παράδειγμα, οι Δήμοι Καλαμάτας, Σαρωνικού, Δελφών, Ρόδου, Μεσσήνης, κλπ. ...Σύμφωνα με δηλώσεις της δημοτικής ηγεσίας του Δήμου Βόλβης, το αυξανόμενο ενδιαφέρον του ιδιωτικού τομέα για επενδύσεις στον κλάδο του οδοφωτισμού, αποτυπώνεται στη σημαντική συμμετοχή 4 μεγάλων Ομίλων της χώρας για τη διεκδίκηση του έργου οδοφωτισμού του Δήμου Βόλβης το οποίο δημοπρατήθηκε πριν 10 ημέρες. Συγκεκριμένα στον διαγωνισμό δήλωσαν παρόν μεγάλες εταιρείες όπως, η Ένωση εταιρειών που απαρτίζεται από τον Αμερικάνικο κολοσσό AMERESCO (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας) μαζί με την GREENESCO (50% μέτοχος ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ) και την RESINVEST, η Ένωση εταιρειών ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ (ΜΕΤΚΑ)-ΕΝVΙRΟFΙΝΑ-ΕΛΕΜΚΑ, η Ένωση εταιρειών ΟΤΕ- GLOBITEL, η SIRECLED του Ομίλου Δασκαλόπουλος...
Οι Δήμοι, φαίνεται να βιάζονται να ολοκληρώσουν τα συγκεκριμένα έργα, καθώς με αυτόν τον τρόπο ανοίγει ο δρόμος για να ενταχθούν στο club των έξυπνων πόλεων κι αυτό γιατί στα πλαίσια των έργων αυτών: εγκαθίστανται έξυπνα φωτιστικά συνδεδεμένα με Συστήματα Τηλεδιαχείρισης-Ελέγχου Ενέργειας, αναπτύσσεται η πλατφόρμα της ΕΞΥΠΝΗΣ ΠΟΛΗΣ (SMARTCITIES), η οποία θα περιλαμβάνει διάφορες έξυπνες και καινοτόμες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας προς τους Δημότες. Για παράδειγμα Σύστημα Έξυπνης Στάθμευσης, Σύστημα Έξυπνων Κάδων Απορριμμάτων, Σύστημα Διαχείρισης Σημείων Ελεύθερης Πρόσβασης WiFi κλπ.»
(Εδώ η δική μας διοίκηση ανακοίνωσε το έργο προεκλογικά ως επιτυχία, πριν ακόμη ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός).
(https://www.capital.gr/epikairotita/3353520/erga-energeiakis-anabathmisis-odikou-fotismou-dimon-meso-sumbaseon-sea-sit)
Πράσινο φως για πέντε νέα έργα 310 εκατ. με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα 03.04.2019
«Πέντε νέα έργα με δύο πρωτιές ενέκρινε η διυπουργική επιτροπή για τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Ίσως τα σημαντικότερα έργα του νέου «πακέτου» που εξαγγέλθηκε είναι τα τρία έργα οδοφωτισμού στον Δήμο Αθηναίων (προϋπολογισμό περίπου 20 εκατ. ευρώ), στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (12 εκατ. ευρώ) και στην Ηπειρο (7-8 εκατ. ευρώ). Οι συμβάσεις αφορούν την αναβάθμιση και τη συντήρηση του δικτύου για διάστημα 12 ετών. Ο ανάδοχος θα πρέπει με τα συστήματά του να επιτύχει εξοικονόμηση ενέργειας τουλάχιστον 65%, ενώ θα αξιολογείται για την επίτευξη του στόχου του καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης. Το ενδιαφέρον είναι ότι το Δημόσιο (η Αυτοδιοίκηση εν προκειμένω) δεν θα έχει άμεση χρηματοδοτική συμβολή στο έργο, αλλά ο ιδιώτης θα πληρώνεται ουσιαστικά μέσω της εξοικονόμησης ενέργειας που θα επιτυγχάνει. Τα έργα λογικά θα δημοπρατηθούν μετεκλογικά, εφόσον έχουν τη συναίνεση των νέων αυτοδιοικητικών αρχών των περιοχών.»
Πηγή: https://www.kathimerini.gr/1017575/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/prasino-fws-gia-pente-nea-erga-310-ekat-me-sympra3h-dhmosioy-kai-idiwtikoy-tomea
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ. ΞΕΡΟΥΜΕ ΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ;
Ας επιστρέψουμε στο παράδειγμα του οδοφωτισμού του Δήμου Βριλησσίων:
-Πόση είναι η πραγματική μείωση της κατανάλωσης που επιδιώκουμε αποκλειστικά μέσω του οδοφωτισμού; (διαχωρισμένα από τη συνολική κατανάλωση που περιλαμβάνουν και την κατανάλωση των δημοτικών κτηρίων).
-Γιατί δεν μπορεί ο ίδιος ο Δήμος, με τις υπηρεσίες του, να αντικαταστήσει σταδιακά τους παλαιούς λαμπτήρες με νέας τεχνολογίας; Αν αυτό θα χρειαστεί πολύ χρόνο, πόσο περισσότερο χρόνο θα χρειαστεί αφού έχουν ήδη περάσει 3 χρόνια από τότε που αποφασίστηκε η παρέμβαση, θα χρειαστούν άλλα 2 χρόνια βάσει της σύμβασης για να ολοκληρωθεί η «μετάβαση» και επιπλέον 3 χρόνια για να φθάσουμε την πενταετία που θα λήξη η διαχείριση του συστήματος από τον ανάδοχο;
-Γιατί συμφέρει τον Δήμο η αντικατάσταση του συστήματος φωτισμού μέσω μιας Σύμβασης Υπηρεσιών και Προμήθειας, σε σχέση με τη δυνατότητα λήψης χαμηλότοκου μακροχρόνιου δανείου μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών & Δ.; Σημειωτέο ότι το 2016 η διοίκηση ισχυρίζονταν ότι "πρόκειται για έργο υψίστης προτεραιότητας και ολοκληρωμένης παρέμβασης... που αποφέρει πολλαπλά οφέλη" το οποίο όμως «ο Δήμος αδυνατεί να χρηματοδοτήσει από ίδιους πόρους, λόγω του μεγάλου προϋπολογισμού αυτής... Παράλληλα εξ αιτίας των δυσμενών οικονομικών συνθηκών που επικρατούν στην χώρα μας, είναι αδύνατη ουσιαστικά η χρηματοδότηση του έργου από τον Τραπεζικό Τομέα με την λήψη σχετικού δανείου»). Αυτό αποδείχθηκε ανακριβές, αλλά ουδέποτε συζητήθηκε στο Δ.Σ..
(Βλέπε σχετικά: Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων, Δελτίο Τύπου, 16 Ιανουαρίου 2018. «Εγκρίθηκαν ήδη δάνεια σε εννέα δήμους, επεξεργάζονται οι αιτήσεις άλλων 30 και αναμένονται και νέες αιτήσεις. Οι δήμοι και το συνολικό ποσό των δανείων που έχουν ήδη εγκριθεί είναι: Θάσου, € 1.394.553, Νέας Ιωνίας Ν. Αττικής, € 2.900.000, Λαµιέων €4.919.540, Αλεξανδρούπολης, €3.620.607, Σοφάδων Ν. Καρδίτσας, €2.438.546, Βάρης Βούλας Βουλιαγµένης, €1.595.589 Θερμαϊκού, €3.632.000, Ιάσµου Ν. Ροδόπης, €1.076.072 και Τεμπών Ν. Λάρισας €1.485.234»
(www.imerodromos.gr/me-dania-mas-allazoun-ta-fwta-tis-triantafyllias-kostopoulou/)
-Γιατί οι Δήμοι δεν διαχωρίζουν την προμήθεια των φωτιστικών, από την υπηρεσία εγκατάστασής τους και από την εγκατάσταση συστήματος διαχείρισης, ώστε να επωφεληθούν οι ίδιοι από τις εξοικονομήσεις;
-Μέσα στην 5+5 χρόνια διαδικασία εγκατάστασης του νέου συστήματος, πού βρίσκεται ο Δήμος, ποιος είναι ο δικός του ρόλος, ο ρόλος του προσωπικού του; Πόσο «έξυπνο» είναι οι δημοτικές υπηρεσίες να αναθέτονται κάθε φορά σε κάποιον ιδιώτη, με προοπτική ο Δήμος να απομείνει ένα κέλυφος αδειανό που θα αναθέτει εργολαβίες;
-Πόσο τεχνολογικά ξεπερασμένη θα είναι μια επένδυση που θα παραδοθεί μετά από μια πενταετία στον Δήμο;
-Πόσο κατά προτεραιότητα αναγκαία είναι τα «έξυπνα» συστήματα που σε ειδοποιούν πότε κάηκε μια λάμπα, όταν το διαπιστωμένο ζήτημα στην πράξη στα Βριλήσσια δεν είναι ο χρόνος ενημέρωσης ότι κάηκε η λάμπα αλλά o χρόνος αντικατάστασής της! Σήμερα οι δημότες ενημερώνουν τις υπηρεσίες, αλλά περνούν και μήνες μέχρι μια λάμπα να αντικατασταθεί.
-Γιατί η αλλαγή του συστήματος δεν γίνεται στην Ελλάδα όπως στη Γερμανία σταδιακά; Προς τι η βιασύνη των ελληνικών δήμων με δάνεια να φωτίσουν τους δρόμους με λάμπες LED; Εξάντλησαν οι δήμοι τις δυνατότης χρηματοδότησης από το πρόγραμμα «οικονομία με μειωμένη χρήση άνθρακα» του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, όπως έκαναν σε μερικές περιπτώσεις δήμοι στη Γερμανία όπου ένα μέρος της επένδυσης χρηματοδοτήθηκε με ποσοστό 50% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο;
Αυτά και δεκάδες άλλα ειδικότερα ερωτήματα, περισσότερο ή λιγότερο αφελή, μπορούν να προκύψουν σε ένα δημοτικό συμβούλιο, αν αυτό ενσκήψει σοβαρά στα ζητήματα, έχοντας μπροστά του πληροφόρηση, στοιχεία, εναλλακτικές και προτεραιότητες, αντί προτάσεις εντυπωσιασμού με μεθοδευμένα θετικές και πάντα αισιόδοξες εκτιμήσεις.
Πάμε τώρα και στα σημαντικά...
ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΕΝΑΣ ΛΑΜΠΤΗΡΑΣ;
Η ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΔΕΝ ΤΙΘΕΤΑΙ ΣΕ ΣΥΖΗΤΗΣΗ!
Η προμήθεια: Σύμφωνα με τη σύμβαση, οι 3259 λαμπτήρες των Βριλησσίων που θα αντικατασταθούν θα κοστίσουν 651.360€ (προμήθεια και εγκατάσταση) συν 322.640€ για τον συνοδό εξοπλισμό τους, επομένως 974.000€, δηλαδή, κατά μέσο όρο, η αντικατάσταση κάθε λαμπτήρα κοστίζει 974.000 / 3259 = 298,86, δηλαδή 300€ έκαστος.
Η Υπηρεσία: Επιπλέον, για να λειτουργήσει το σύστημα την πρώτη πενταετία έχουμε: Κόστος Υπηρεσιών Εγκατάστασης και Αναβάθμισης: 67.445€. Δαπάνη Υπηρεσιών Διαχείρισης Συστήματος Φωτισμού: 307.500€. Επομένως συνολικό κόστος υπηρεσιών: 67.445 + 307.500 = 374.945€.
Άρα, «το ΣΥΝΟΛΟ των ΔΑΠΑΝΩΝ (ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ είναι 1.348.946,50€ πλέον ΦΠΑ: 1.672.693,66 €. Αν κάνουμε αναγωγή του κόστους του συστήματος ανά λαμπτήρα, τότε θα φθάσουμε στο συμπέρασμα ότι κατά μέσο όρο η αντικατάσταση ενός λαμπτήρα θα κοστίσει 513,25€.
Το ερώτημα είναι απλό: Όσο σωστά κι αν έχει αποτιμηθεί το κόστος του νέου συστήματος οδοφωτισμού, όσο χρήσιμο κι αν είναι, όσο κι αν βολεύει η αποπληρωμή μέσω της παρακράτησης των ανταποδοτικών τελών, όση εξοικονόμηση ενέργειας κι αν θα έχει ο Δήμος Βριλησσίων σε βάθος χρόνου, εν έτει 2019, η χώρα, ο Δήμος Βριλησσίων, «αντέχουν» να πληρώνουν 513 ευρώ για να αλλάξουν μια λάμπα παλαιάς τεχνολογίας με νεώτερη; Έτσι τίθεται το θέμα για τις δημοτικές παρατάξεις!
Φτιάχνουμε υποδομές με λεφτά που δεν έχουμε, αυτή είναι η αλήθεια. Και πρέπει να βρούμε τρόπο να το κάνουμε αλλιώς. Η Ευρώπη μπορεί να τα «δίνει», όμως η Ελλάδα τα επιστρέφει με αίμα, οφείλουμε ως αυτοδιοίκηση να κατεβάζουμε τα κόστη και όχι να ενδυναμώνουμε ένα παρασιτικό κύκλωμα που συντηρείται μέσω προγραμμάτων, επιδοτήσεων, επιχορηγήσεων, πάντα με τον ίδιο τρόπο, με «δολώματα», με τα «λεφτά υπάρχουν» και με τα «μην ανησυχείτε», τα κόστη θα πληρωθούν με κάποιο δυσδιάκριτο τρόπο!
Πάμε τώρα και στην τελευταία παράμετρο του όμορφου κόσμου των «έξυπνων πόλεων»...
ΚΑΤΙ ΤΡΕΧΕΙ ΜΕ ΤΑ ΕΡΓΑ!
«Μεγάλο θόρυβο και σύγχυση έχει προκαλέσει στην αγορά πρόσφατη απόφαση του 6ου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία ανατρέπει απόφαση του 6ου Κλιμακίου με την οποία «πάγωνε» ως φωτογραφικός ο διαγωνισμός για την αναβάθμιση του οδοφωτισμού του Δήμου Αλεξανδρούπολης. ...Η μάχη για τα έργα οδοφωτισμού είναι σκληρή, καθώς πρόκειται για αγορά που ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ, ενώ οι σχετικές προμήθειες προωθούνται με σκανδαλώδες υψηλό κόστος ανά φωτιστικό LED, σε σύγκριση με τις τιμές της αγοράς. Σημειώνεται ότι στον διαγωνισμό του Δήμου Αλεξανδρούπολης είχαν συμμετάσχει πέντε εταιρίες, οι προσφορές των τεσσάρων από τις οποίες απορρίφθηκαν, όπως κατά σύμπτωση συνέβη και σε αντίστοιχο διαγωνισμό του Δήμου Θάσου, στον Δήμο Θερμαϊκού και αλλού. «Πρόκειται για διαγωνισμούς όπου απορρίπτονται όλοι οι άλλοι υποψήφιοι και μένει μόνο ένας» υποστηρίζει στέλεχος τεχνικής εταιρίας. Ο ίδιος λέει: «Κάποια στιγμή πρέπει να εξεταστεί αν οι υπόλοιποι συμμετέχοντες σε αρκετούς από τους διαγωνισμούς είναι απλώς «λαγοί» που κατεβαίνουν για να φαίνεται πως υπάρχει ανταγωνισμός»!... Εκτός από τη συνεχή επικράτηση του ίδιου προμηθευτή, στην αγορά επισημαίνουν και τις απίστευτα υψηλές τιμές για τα φωτιστικά LED με βάση τις οποίες προκηρύσσονται οι διαγωνισμοί. Οι τιμές φτάνουν τα 700 ευρώ, όταν στην αγορά το ίδιο φωτιστικό εντοπίζεται με 150 έως 200 ευρώ!»
(https://www.dimokratianews.gr/content/85197/kati-trehei-me-ta-erga-odofotismoy-ton-dimon, 15/4/2018)
Ανάλογο και το επόμενο δημοσίευμα: «Μορφή χιονοστιβάδας προσλαμβάνουν οι εξελίξεις στους διαγωνισμούς οδοφωτισμού, μετά την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου να ακυρώσει έργο του δήμου Αλεξανδρούπολης αλλά και τη διερεύνηση αντίστοιχου διαγωνισμού του δήμου Σοφάδων στην Καρδίτσα από το γραφείο Διαφθοράς της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο οποίο είχε διαβιβαστεί για προσυμβατικό έλεγχο, η επίμαχη σύμβαση ύψους 3,6 εκατ. ευρώ, επιβεβαιώνει πλήρως τις καταγγελίες για μεθοδεύσεις και φωτογραφικές διατάξεις που είχαν διατυπώσει δημοτικές παρατάξεις, αλλά και ο Σύνδεσμος Εργοληπτών (ΣΑΤΕ) από τον περασμένο Νοέμβριο. Η απόφαση αυτή βάζει για πρώτη φορά στο μικροσκόπιο ανώτατων δικαστικών αρχών τις συμβάσεις για τα έργα οδοφωτισμού, για τα οποία μέχρι σήμερα υπήρχε βροχή από προσφυγές και καταγγελίες για χειραγώγηση των διαγωνισμών και σοβαρές στρεβλώσεις που εμποδίζουν την ανάπτυξη του υγιούς ανταγωνισμού.
Την ίδια στιγμή, μετ΄εμποδίων κινούνται άλλοι δύο διαγωνισμοί. Στο δήμο Σοφάδων εκτός από τις καταγγελίες του ΣΑΤΕ, στο μάτι έχει μπει ο διαγωνισμός και από το γραφείο διαφθοράς της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ... Αντίστοιχα, στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου η προσφυγή κατά του διαγωνισμού στην Ανεξάρτητη Αρχή Eξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών έχει ακυρώσει το διαγωνισμό και επίκεινται συνέχεια. Ο λόγος που έχει ανοίξει πόλεμος στα έργα οδοφωτισμού είναι το μέγεθος της πίτας, για την αναβάθμιση των φωτιστικών σωμάτων που υπολογίζεται μεταξύ 1 έως 2 δις. ευρώ τα επόμενα χρόνια. Η ΕΤΕπ εμπλέκεται στα έργα οδοφωτισμού μέσω του προγράμματος συγχρηματοδότησης για έργα αναβάθμισης της ενεργειακής απόδοσης των δήμων που χορηγεί το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων στους ΟΤΑ με τεχνικό σύμβουλο το ΚΑΠΕ. Μέχρι στιγμής, από τους ολοκληρωμένους διαγωνισμούς σε 5 δήμους συνολικού ύψους 10,5 εκ. ευρώ προβλέπεται η εγκατάσταση 19.000 φωτιστικών και 34.000 λαμπτήρων LED ενώ αναμένεται η προκήρυξη διαγωνισμών σε άλλους 40 δήμους.»
(https://new-economy.gr/2018/02/20/odofotismosoi-fotografikoi-diagonismoi-sto-mikroskopio-tis-etep/)
Οι διοικήσεις των τεχνικών εταιρειών έχουν σοβαρές ενστάσεις ειδικά για τον μαθηματικό τύπο με τον οποίο αξιολογούνται οι προσφορές στους διαγωνισμούς για έργα οδοφωτισμού που οδηγούνται σε μία συγκεκριμένη επιχείρηση. Όπως είπε και ο κ. Κυριακόπουλος, για πολλά χρόνια μέλος της διοίκησης του ΣΑΤΕ (του εργοληπτικού συνδέσμου που εκπροσωπεί τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες της χώρας), «τελικά παίρνεις LADA με τιμές πολλαπλάσιες μιας Mercedes»! Προς το παρόν, όμως, οι αρμόδιες αρχές δεν φαίνεται να κατανοούν τις συγκεκριμένες ενστάσεις. Ο ίδιος υπενθύμισε πως επίκειται ευρωπαϊκή οδηγία που θα επιβάλλει περιορισμούς στη φωτορύπανση,την ίδια στιγμή που οι ελληνικοί δήμοι προωθούν έργα οδοφωτισμού που κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση! Όπως εξήγησε, υπάρχουν περιοχές της Ευρώπης «όπου έχουν επιβληθεί περιορισμοί στην μπλε ακτινοβολία των φωτιστικών όπως σε Ανδαλουσία, Λομβαρδία και σε ολόκληρη τη Σλοβενία, γιατί συνδέονται με μικρότερη παραγωγή μελατονίνης από τον οργανισμό». Έτσι «σε λίγα χρόνια θα μας έρθει και επίσημα πως τα φωτιστικά που βάλατε, δεν κάνουν, προκαλούν ζημιά στον άνθρωπο και στο περιβάλλον και κάνουν τους δρόμους χειρουργείο. Θα έλεγα στους δημάρχους, λυπηθείτε μας, αφήστε μας καλύτερα με τα παλιά φωτιστικά παρά να μας βάλετε τέτοια φωτιστικά».
(https://www.thessaliaeconomy.gr/blog/eidiseis/nees-kataggelies-gia-fotografikoys-diagonismoys-ston-odofotismo)
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΖΗΤΗΜΑ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΔΗΜΟΥ;
Κατόπιν όσων απολύτως ενδεικτικά τέθηκαν εδώ, χωρίς την παραμικρή υπόνοια σε βάρος της διαδικασίας που ακολούθησε ο Δήμος Βριλησσίων -άλλωστε ποτέ δεν ήταν στόχος μας η αντιπολίτευση για την αντιπολίτευση- το ερώτημα που προκύπτει είναι, οι δημοτικοί σύμβουλοι που είχαν αναλάβει την ευθύνη υπερψήφισης αυτών των αποφάσεων, θα το έπρατταν με την ίδια ευκολία σήμερα, αν είχαν γνώση όσων επιδερμικά εκθέσαμε;
Πρέπει επιτέλους να κατανοηθεί πόσο κρίσιμη έλλειψη για έναν Δήμο αποτελεί η απουσία οργανωμένων συζητήσεων στο δημοτικό συμβούλιο, σε μια περίοδο μάλιστα που η αυτοδιοίκηση έχει μπει «στο μάτι» μικρών και μεγαλύτερων «παικτών». Και όταν αναμένονται τροπολογίες που μάλλον θα υποβαθμίσουν περαιτέρω τη θεσμική λειτουργία των Δήμων.
Η κοινή λογική λέει ότι, με τα σημερινά δεδομένα, ένας δημοτικός σύμβουλος δεν είναι σε θέση να αξιολογεί τα πάντα, ΧΩΡΙΣ προηγουμένως να του παρέχεται ΑΠΛΕΤΗ, ΔΙΑΡΚΗΣ και ΕΓΚΥΡΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ από τους αρμόδιους αντιδημάρχους και τους υπηρεσιακούς παράγοντες. Δεν νοείται συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο χωρίς γνώση όλων των παραμέτρων. Και τελικά δεν νοείται Δημοκρατία χωρίς πληροφόρηση. Αυτό είναι κεντρικό ζήτημα και ζητούμενο σήμερα.
Όλα αυτά, εν όψει της νέας δημαρχιακής περιόδου είναι κρίσιμο να συνειδητοποιηθούν, κυρίως από εκείνους που ενώ πρωταγωνιστούν στην υιοθέτηση κάθε είδους «έξυπνων εφαρμογών», δεν έχουν ακόμη καταφέρει να εξασφαλίσουν ούτε τα πρακτικά των συνεδριάσεων στους δημοτικούς συμβούλους ή να υλοποιήσουν, (ένα χρόνο μετά από την πληρωμή και την εγκατάσταση του ανάλογου δαπανηρού συστήματος), τη δημόσια μετάδοση των συνεδριάσεων...
Καλό καλοκαίρι!
ΔΡΑΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΠΟΛΗ – Κίνηση Δημοτών Βριλησσίων