Χρήστος Δημόπουλος: «Η έβδομη Καρυάτιδα»
Από τις εκδόσεις Ψυχογιός και στη σειρά «Μικρή Πυξίδα» κυκλοφορεί το τρίτο βιβλίο του Χρήστου Δημόπουλου που ασχολείται με τις «Περιπέτειες του Ήπιου Θερμοκήπιου». Τίτλος του βιβλίου: Η έβδομη Καρυάτιδα. Και το ερώτημα που θέτει και καλούνται να ερευνήσουν και να απαντήσουν οι ήρωες είναι αν η Καρυάτιδα που κοσμεί το Βρετανικό Μουσείο είναι η πραγματική ή κάποιο πιστό αντίγραφό της.
Πρόκειται για την πιο όμορφη από τις Καρυάτιδες του Ερεχθείου που αποκόλλησε βίαια, την έβγαλε από τη θέση της, ο λόρδος Έλγιν τον καιρό της Τουρκοκρατίας, και μαζί της αφαίρεσε με τον ίδιο τρόπο και ένα μεγάλο μέρος από τις παραστάσεις του αετώματος του Παρθενώνα, μεταφέροντάς τα στην Αγγλία. Οι αρχαιότητες εκείνες, οι «πέτρες», τα «μάρμαρά» μας, βρίσκονται ακόμα στην Αγγλία, στο Βρετανικό Μουσείο.
Αφετηρία του συγγραφέα και οδηγός του σε τούτο το συγγραφικό του έργο είναι το μυστικό που κρύβεται σ’ ένα γράμμα του Τούρκου καλλιτέχνη Ισμαήλ, του ανθρώπου που φιλοτέχνησε το πανομοιότυπο αντίγραφο της Καρυάτιδας για χάρη του λόρδου Έλγιν «πριν 177 χρόνια». Το γράμμα αυτό ο Τούρκος καλλιτέχνης, την ώρα που ξεψυχούσε, το έβαλε στο χέρι του γιου του Μετίν, χωρίς να καταφέρει να δώσει μια εξήγηση. Από τα σπασμένα λόγια του Ισμαήλ ο Μετίν συμπέρανε πως το μυστικό που κρύβει αφορούσε τους Έλληνες. Και είναι τόσο σημαντικά όσα γράφει, που μόλις αποκαλυφθούν, θα ξεσπάσει μεγάλο σκάνδαλο στην Ελλάδα.
Ο Ήπιος Θερμοκήπιος και τα εγγόνια του, η Αθηνά και ο Ορέστης, παίρνουν πάνω τους τη δύσκολη, όσο και ελκυστική μυστική αποστολή και ξεκινούν ένα σύντομο, περιπετειώδες «οδοιπορικό» που, σύμφωνα με το ημερολόγιο που κρατάει ο Ορέστης, ολοκληρώνεται και με μεγάλη, μάλιστα, επιτυχία μέσα σε πέντε μέρες! Ιδού: «Αθήνα, 15 Ιουνίου 2016 ξεκίνημα», «20 Ιουνίου 2016, Τσαρλστάουν τέλος».
Μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, ο συγγραφέας καταφέρνει να παρασύρει τους αναγνώστες του να τον ακολουθήσουν σε μια πολύπλοκη και πολυεπίπεδη περιπέτεια που εξελίσσεται μεθοδικά με πολλά απρόοπτα, τα οποία για την οικονομία του έργου παρεμβάλλονται σε καίρια σημεία της εξέλιξης και δημιουργούν αντιστάσεις και αγωνία με την εμπλοκή στην ιστορία ύποπτων, μπορεί και επικίνδυνων ενίοτε παραγόντων. Δεν λείπουν, ωστόσο, και περιπτώσεις με ευχάριστες εκπλήξεις και ενδιαφέρουσες αποκαλύψεις.
Απλό στη σύνθεσή του, με συνεχή ροή αφήγησης και ευανάγνωστο χάρη στη συνέπεια, την ισόρροπη κατανομή και τη φυσική διαδοχή των εναλλασσόμενων γεγονότων, αν και πολύπλοκο και περιπετειώδες, με πολλά απρόοπτα και με διακριτικό, λεπτό χιούμορ.
Στη μυθοπλασία παρεμβαίνουν ή επεμβαίνουν όσον αφορά την πορεία και τη μετεξέλιξή της και άλλα πρόσωπα που παίρνουν μέρος είτε με θετικό είτε με αρνητικό πρόσημο, ανάλογα με τις προοπτικές που ο συγγραφέας έχει από την αρχή θέσει ή αναγκάζεται στην πορεία να εντάξει στην έρευνα για να αντιμετωπίσει τα αδιέξοδα και τις περιπλοκές που παρουσιάζονται και χρειάζονται λύση.
Η προϊστορία της αρπαγής της κόρης του Ερεχθείου ξεκινάει τον Νοέμβρη του 1799 για να πραγματοποιηθεί τρία χρόνια αργότερα με την άφιξη του Έλγιν στην Ελλάδα και την επίσκεψή του στην Ακρόπολη Αθηνών, έχοντας φροντίσει εκ των προτέρων για την πλήρη πληροφόρηση και ενημέρωσή του σχετικά με τις αρχαιότητες που υπάρχουν στην πόλη – οπότε το φιλόδοξο σχέδιό του στέφεται με απόλυτη επιτυχία, χωρίς να πάρει κανείς είδηση για το έγκλημα που συνέβη στην Ακρόπολη.
Ωστόσο, το 1839, ύστερα από 37 χρόνια, όταν ο Ισμαήλ, ο Τούρκος καλλιτέχνης που έκανε το αντίγραφο της Καρυάτιδας, ήταν στα τελευταία του και αισθάνθηκε την ανάγκη να απαλλαγεί από το βάρος του μυστικού που κουβαλούσε και δεν ήθελε να το πάρει μαζί του, παρέδωσε στον Μετίν, τον γιο του, το γράμμα με το μυστικό της Καρυάτιδας.
Από δω, πλέον, πάνω από ενάμιση αιώνα μετά, ο Ήπιος Θερμοκήπιος με την Αθηνά και τον Ορέστη πραγματοποιούν ένα μακρύ τοπικά, αλλά πολύ σύντομο χρονικά και περιπετειώδες ταξίδι, ώσπου να φτάσουν στο πρόσωπο που είχε στην κατοχή του το γράμμα, στην Κωνσταντινούπολη, κι από κει να πετάξουν αμέσως ίσαμε τη Μεγάλη Βρετανία, να ριψοκινδυνέψουν, αλλά να φτάσουν επιτέλους στον προορισμό τους και να ανακαλύψουν στην κρυψώνα του το πραγματικό άγαλμα της ωραίας Κόρης των Αθηνών, της κλεμμένης Καρυάτιδας.
Βέβαια, πού ήταν καλά κρυμμένη η πραγματική Καρυάτιδα δεν θα αποκαλύψω τώρα, αυτό μόνοι τους θα το ανακαλύψουν οι αναγνώστες του βιβλίου, με τη βοήθεια του επίλογου και από τις «χρήσιμες πληροφορίες» για πρόσωπα, δρόμους, μνημεία που αναφέρονται και έχουν σχέση με την απαχθείσα πανέμορφη Καρυάτιδα.
Απλό στη σύνθεσή του, με συνεχή ροή αφήγησης και ευανάγνωστο χάρη στη συνέπεια, την ισόρροπη κατανομή και τη φυσική διαδοχή των εναλλασσόμενων γεγονότων, αν και πολύπλοκο και περιπετειώδες, με πολλά απρόοπτα και με διακριτικό, λεπτό χιούμορ, που εξάπτει τη φαντασία και προκαλεί το ενδιαφέρον για τη συνέχεια, ένα καλό, ανάλαφρο αστυνομικό μυθιστόρημα, ένα ωραίο βιβλίο για παιδιά που διαβάζεται και από μεγάλους.
Η ασπρόμαυρη εικονογράφηση της Σάντρας Ελευθερίου με τις αινιγματικές φιγούρες, τις περίεργες κινήσεις των προσώπων, όπως και με τις γκριζόμαυρες πινελιές σε διάφορα μέρη των σελίδων, κυρίως με το χαρακτηριστικό εξώφυλλο με το αστείο, συγκρατημένα γελαστό πρόσωπο, την «πολυσυλλεκτική» μορφή που κυριαρχεί στην πρόσοψη του βιβλίου, συντελεί στη δημιουργία παιγνιώδους, κατάλληλου κλίματος αστυνομικού μυθιστορήματος για παιδιά και δίνει τη ζωντάνια, το εύρος και τη δυναμική του αφηγηματικού λόγου του συγγραφέα.
Η έβδομη Καρυάτιδα
Χρήστος Δημόπουλος
Ψυχογιός
144 σελ.
ISBN 978-618-01-2065-3
Τιμή: €9,90
πηγή : diastixo.gr