"Έρχονται οι Ρώσοι" στο Cine - Δράση της Τετάρτης! Τετάρτη 6 Ιουλίου 9:00μμ, Β΄ Γυμνάσιο Βριλησσίων (Ταϋγέτου & Ξάνθης)

2016-07-01 18:22

Το Cine Δράση παρουσιάζει την προσεχή Τετάρτη 6 Ιουλίου τη βραβευμένη, αντιπολεμική σπαρταριστή σάτιρα «Έρχονται οι Ρώσοι», ένα φιλμ που γυρίστηκε σε μια περίοδο όπου ο Ψυχρός Πόλεμος, στην διάρκεια του οποίου Ρώσοι και Αμερικανοί έβλεπαν ο ένας τον άλλον μόνο πίσω από τις κάννες των όπλων, έτοιμοι να τραβήξουν την σκανδάλη και να πυροδοτήσουν ένα Γ΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, διαρκούσε ήδη μια εικοσαετία.

Η πλοκή της ταινίας πυροδοτείται από το γεγονός ότι ένα σοβιετικό υποβρύχιο, το πλήρωμα του οποίου δεν έχει εχθρικές προθέσεις προς τους Αμερικανούς, ενώ παραπλέει στις ακτές της Νέας Αγγλίας, προσαράζει στα αβαθή. Το ατύχημα συμβαίνει γιατί ο επικεφαλής του είναι απορροφημένος να παρατηρεί από το περισκόπιο τις ομορφιές της άγνωστής του Αμερικής και αγνοεί τις προειδοποιήσεις των υφισταμένων του.

Κατόπιν τούτου οι Ρώσοι επιθυμούν, για να μην προκληθεί διπλωματικό επεισόδιο και για να μην τιμωρηθούν πίσω στην πατρίδα, να λήξουν ήσυχα και απλά το πρόβλημά τους. Για το σκοπό αυτό στέλνουν στην μικρή πόλη που βρίσκεται στην κοντινή ακτή μια ομάδα με αποστολή να δανειστεί ή να κλέψει ένα δυνατό πλεούμενο που θα μπορέσει να ξεκολλήσει το υποβρύχιο.

Στην μικρή πόλη ζει ένα ετερόκλητο πλήθος: ένας συγγραφέας που κάνει διακοπές , έχει ποτισθεί από την υγρασία και θέλει επειγόντως να φύγει, ένας αξιωματικός της αστυνομίας που θέλει να καταγράψει το ατύχημα στο βιβλίο συμβάντων, ορισμένοι αυτοσχέδιοι εθνοφρουροί εξοπλισμένοι με όχι και τόσο σύγχρονα όπλα. Κάποιοι από αυτούς είναι οπαδοί της ψυχροπολεμικής φιλοσοφίας και άλλοι της ειρηνικής συνύπαρξης. Όλοι αντιλαμβάνονται το ατύχημα σαν Ρωσική απόβαση στη χώρα τους και πολύ γρήγορα κυριαρχούν η έξαψη, ο πανικός και η σύγχυση. Καλούν σε βοήθεια, αλλά μέχρι να έλθει ακόμα μια φορά το «ιππικό», οι πλέον θερμόαιμοι οργανώνουν ασκήσεις και ετοιμάζονται να κατατροπώσουν την ετέρα Υπερδύναμη.

Οι ξαφνικές και περίεργες συναντήσεις των ντόπιων με τους Ρώσους που τριγυρνούν στην πόλη ψάχνοντας πλεούμενο, εντείνουν τη σύγχυση. Οι διάφορες παρεξηγήσεις, ακόμα και τα ερωτικά σκιρτήματα, δίνουν αφορμή στο σεναριογράφο και τον σκηνοθέτη να απογειώσουν τη σάτιρα και το χιούμορ διακωμωδώντας συμπεριφορές και στερεότυπα που έχουν καλλιεργηθεί στη συνείδηση του ενός λαού για τον άλλον. Η άγρια κωμωδία παρασύρει τους θεατές, ενώ στο τέλος ένα ζοφερό γεγονός γίνεται αιτία για ανακωχή και συμφιλίωση. Ο Γ΄ Παγκόσμιος πόλεμος και η αιματοχυσία αποφεύγονται και τελικά οι Αμερικανοί με ό,τι πλεούμενο διαθέτουν συνοδεύουν το ρωσικό υποβρύχιο έξω από τα χορικά τους ύδατα.

Όπως έγραψε ο Βασίλης Ραφαηλίδης, «...Όταν οι Αμερικανοί αποφασίζουν να σατιρίσουν τον εαυτό τους είναι αμίμητοι και ασυναγώνιστοι. Καθώς μάλιστα δεν υπάρχει επίσημη κινηματογραφική λογοκρισία στις Η.Π.Α. (οι ταινίες, ωστόσο, αυτολογοκρίνονται από ένα ειδικό οργανισμό της Ένωσης των Αμερικανών Παραγωγών και από μία πανίσχυρη κινηματογραφική θρησκοκρατούμενη «Ένωση»), οι ευφάνταστοι και προοδευτικοί κινηματογραφιστές μπορούν να χρησιμοποιήσουν την αφθονότατη «πρώτη ύλη» μ’ έναν τρόπο πραγματικά σπαρταριστό.


Στο «Έρχονται οι Ρώσοι» (στον πρωτότυπο τίτλο επαναλαμβάνεται η πρόταση χωρίς κόμμα, πράγμα που δημιουργεί εξ αρχής μιαν εντύπωση σύγχυσης) σαν «πρώτη ύλη» χρησιμοποιείται η παρανοϊκή κομμουνιστοφοβία, που τόσο έντεχνα και μεθοδικά εμφυτεύθηκε στον εγκέφαλο της αμερικανικής μάζας από τον παρεπιδημήσαντα εις Κύριον (ευτυχώς εγκαίρως) Μακάρθι. Αυτό το αξεπέραστο μέχρι σήμερα ταμπού διαλύεται και αποσυντίθεται εις τα εξ ων συνετέθη από τον θαυμάσιο Τζιούισον, με ένα πείσμα που δίνει την εντύπωση ξαφνικού ξεσπάσματος του από χρόνια καταπιεσμένου φιλελευθερισμού του.

Το «Έρχονται οι Ρώσοι» ανήκει σ’ εκείνη τη σπανιότατη κατηγορία χολιγουντιανού κινηματογράφου βαθύτατης αυτογνωσίας και οξύτατης κριτικής. Βέβαια, ως συνήθως, το έξυπνο περικάλυμμα της σάτιρας απαλύνει την κριτική διάθεση, όμως η φαιδρή διακωμώδηση είναι συχνά πολύ πιο αποτελεσματική από τη σοβαροφανή ανατομία ενός εγκλήματος. Ο Νόρμαν Τζιούισον κατορθώνει να ανασυνθέσει άψογα αυτήν την ατμόσφαιρα του πανικού, η κλιμάκωση του οποίου παρασύρει στη δίνη του ολόκληρη τη μικρή πόλη, η οποία, ευρισκόμενη σε κατάσταση πολέμου, προσπαθεί να σωθεί εκ των ενόντων με τους ανεκδιήγητους αυτοσχέδιους εθνοφρουρούς της. Η πολλαπλή «παράλληλη δράση» κρατιέται μέχρι το φινάλε με απόλυτη συνέπεια, δημιουργώντας ένα τέλεια παρανοϊκό κρεσέντο...».

Το φιλμ κέρδισε στην κατηγορία του Χρυσή Σφαίρα καλύτερης κωμωδίας και α’ ανδρικού ρόλου (Άλαν Άρκιν), ενώ προτάθηκε για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, διασκευασμένου σεναρίου, α’ ανδρικού ρόλου και μοντάζ.

ΗΠΑ, 1966. Διάρκεια: 112΄. Σκηνοθεσία: Norman Jewison. Σενάριο: Nathaniel Brandley-William Rose. Πρωταγωνιστούν: Carl Reiner, EvaMary Saint, Alan Arkin, Brian Keith, Jonathan Winters, Paul Ford, Theodore Bikel, Tessie O’Shea.